Henrik Dahlin har inspirerats av Fryshusets mentorsporgram. Foto: MTR/Emil Andersson

MTR har implementerat Fryshusets program internt

Publicerad

Efter att Henrik Dahlin, då vd på MTR Tunnelbanan, deltagit i Fryshusets mentorsprogram valde han att införa samma princip internt i företaget.

– Vi såg det här som en möjlighet att få realitychecks från våra medarbetare och skapa samhörighet.

MTR är ett av de företag som haft en vd som deltagit i Fryshusets program.

– Jag hade precis tackat ja och varit med under uppstarten när jag insåg att jag skulle få stor glädje av det här, säger Henrik Dahlin, vd för MTR Pendeltågen.

Implementerade internt

Vid uppstarten för Fryshusets program var Henrik Dahlin vd för MTR Tunnelbanan. Där implementerade han ett eget intern mentorsprogram.

– Det fanns många skäl till att jag tyckte att det var värt att kopiera. Vi har en stor rikedom i MTR Tunnelbanan med många med olika bakgrund och vi har flera gånger fått feedback om att ledningen måste komma närmare medarbetarna. Vi såg det här som en möjlighet att få realitychecks från våra medarbetare och skapa samhörighet.

I programmet matchades samtliga ledningsgruppsmedlemmar i MTR Tunnelbanan ihop med en medarbetare.

– Deltagarna var var klottersanerare, stationsvärdar, kundservicevärdar och lokalvårdare till exempel. De arbetsroller som huvudsakligen finns bland resenärerna helt enkelt.

Fick testa att arbeta som tunneltågförare

Mentorerna och deras adepter träffades ett antal gånger under året och besökte varandras arbetsplatser. Henrik själv hade en tunneltågförare som mentor.

– Jag fick förståelse för hennes erfarenheter, vad hon älskade med yrket och vad hon inte gillade. Dessutom fick jag själv prova att ropa ut meddelanden i högtalarna för resenärer och testa att stänga dörrarna när det var mycket folk till exempel. Det var väldigt, väldigt lärrorikt.

Genom att lära sig om de utmaningar som medarbetarna möter i det dagliga arbetet fick ledningsgruppen en större förståelse för hur de kan bli bättre, menar Henrik Dahlin.

– Vi har ju fått ovärderlig input som ger oss möjlighet att bli bättre som bolag. Att komma människor nära och förstå varandra tror jag är en viktig del för att bygga gemenskap och jag har för avsikt att införa detta även i MTR Pendeltågen längre fram.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.