Bertil Schmidt, projektchef NCC, och trafikplats Häggvik som är en del av Förbifart Stockholm. Foto: NCC/SVT

NCC stoppar arbetet med Förbifarten vid Häggvik

Uppdaterad
Publicerad

NCC har tillfälligt stoppat bygget av Förbifarten vid trafikplats Häggvik. Entreprenören menar att Trafikverkets underlag för projektet saknar viktig information.

– Vi har valt att pausa arbetet på grund av att det är bristfälliga handlingar, säger Bertil Schmidt som är projektchef på NCC.

NCC bygger just nu en ny trafikplats vid Häggvik – en del av Förbifart Stockholm. E4:an vid Häggvik är en av Sveriges mest trafikerade vägsträckor, vilket gör projektet komplicerat.

– Det är tolv olika filer som ska kopplas ihop. Det ställer stora krav på geometriska förhållanden och det är där vi saknar vissa uppgifter för att kunna bygga på ett kvalitetssäkert och riktigt sätt, säger Bertil Schmidt.

Trafikverket tillbakavisar kritiken

Häggvik är det första stora infrastrukturprojektet, där Trafikverket använt sig av digitala modeller i stället för av konventionella kartor som underlag.

– Vi håller inte med om att vi har skickat otydliga handlingar. NCC har valt att ensidigt pausa projektet och det beklagar vi, säger Johan Brantmark som är projektledare för Förbifarten på Trafikverket.

Byggarbetarna sitter hemma

I väntan på att Trafikverket ska komplettera sin information, har NCC flyttat över de tjänstemän som arbetar med Häggvik till andra projekt.

– Övriga yrkesarbetare sitter hemma och väntar på att bygget ska komma igång igen eller på att även de ska bli förflyttade, säger Bertil Schmidt.

”Att panikstoppa projektet är allvarligt”

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) är upprörd över konflikten och menar att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) bör ingripa.

– Det här är ju Sveriges största vägbygge – en satsning på 30 miljarder. Att panikstoppa projektet för att man inte kan komma överens om en viktig del av det är allvarligt, säger han.

Men det verkar ju bara handla om ett byggstopp på några månader?

– Ja, men förra gången som man panikstoppade Förbifarten av politiska skäl, kostade det fyra miljoner kronor om dagen. Även den här gången kostar det skattepengar, men även förlorad tid i en väldigt viktig del av Stockholms utveckling, säger Kristoffer Tamsons.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.