-Vi har beslutat att förnya delar av vår flotta. M/s Ålandsfärjan som i dag trafikerar sträckan är från 1972, hon är för liten för att möta behovet och ska därför ersättas med ett nytt fartyg, säger vd Jan Kårström till TT.
Den nya färjan blir ett kombinerat bil- och passagerarfartyg med avsevärt högre prestanda än det gamla fartyget. Bolaget förhandlar med olika varv i världen om priset för nybygget.
Kortare restid
-Vi kommer att förkorta restiden med 30 minuter till cirka två timmar och räknar med att både kunna möta toppbelastningen sommartid och plana ut säsongsvariationerna med ett nytt attraktivt fartyg, säger Jan Kårström.
Dessutom ska bränsleförbrukningen minskas och det nya fartyget ska tillfredsställa alla typer av miljö- och säkerhetskrav.
I den stenhårt konkurrensutsatta Östersjötrafiken har Viking Line sedan tidigare beställt ett nytt fartyg på sträckan Stockholm-Tallinn. Det bygget inleddes på tisdagen vid det finländska varvet Aker Finnyards i Åbo. Det nya fartyget, än så länge kallat Viking XPRS, ska tas i trafik i januari 2008 och är något större än de fartyg som i dag trafikerar Stockholm-Helsingfors.
-Vi räknar med att behöva förnya flottan, inte bygga ut den, säger Jan Kårström.
Kriget om Östersjön har hittills krävt ett offer i form av Silja Line som sålts till Tallink, som numera är största rederi på Östersjön. Konkurrenten Birka Line har tvingats sälja ett av sina kryssningsfartyg, Birka Princess, och har numera bara ett stort kryssningsfartyg kvar i trafik, det nya Birka Paradise.
Viking Lines vd räknar trots allt med att intresset för att resa med kryssningsfartyg på Östersjön ska växa framöver.
Resesugna pensionärer
-Vi får allt fler pensionärer och de vill ut och resa. Till Åland kan man åka över dagen på samma sätt som man i dag turar mellan Helsingborg och Helsingör. Vi tror att intresset för den här typen av kortresor kommer att öka, säger Jan Kårström.
Viking Line redovisade nyligen en vinst på cirka 70 miljoner kronor för det brutna räkenskapsårets första nio månader, 1 november 2005 -31 juli 2006.
En rejäl förbättring jämfört med samma period förra året, då bolaget redovisade en förlust på två miljoner kronor.