Sjukvårdslandstingsrådet Marie Ljungberg Schött tror att nya reformen ska korta svarstiderna. Foto: SVT

Kritik mot 1177 Vårdguiden: ”Avlastar inte akuten”

Publicerad

När Stockholms läns landsting nu inför sin nya sjukvårdsreform vädjar man till allmänheten om att ringa 1177 Vårdguiden. Men kritiker ifrågasätter om 1177 har förutsättningar att klara uppdraget.

För att lösa krisen på akutsjukhusen vädjar politikerna till allmänheten att alltid kontakta 1177 Vårdguiden. Detta för att de som söker vård ska guidas till rätt vård via en telefonbedömning. Många är missnöjda och ifrågasätter om 1177 har förutsättningar att klara fördelningsuppdraget.

Men sjukvårdslandstingsråd Marie Ljungberg Schött (M) lyfter att svarstiderna i Stockholm är bättre än i andra landsting.

 – Vi blir nöjda först när MedHelp klarar svarstider enligt våra högt ställa mål. Enligt avtalet reduceras ersättningen enligt en vitesmodell. Jag noterar samtidigt att upphandlingen av 1177 i Stockholm ändå visar på svarstider som är bättre än övriga landsting. Framförallt betydligt bättre än de landsting som bedriver denna verksamhet själva, säger Marie Ljungberg Schött (M) till SVT Nyheter Stockholm.

Men hon får mothugg av debattören Anders Karlsson med bakgrund som tidigare chef för ambulanssjukvården och ambulansens dirigeringscentral i Stockholm.

– SLL borde istället arbeta med att se över och värdera och utveckla kvalitén i tjänsten sjukvårdsrådgivning. Både ambulanssjukvården och akutmottagningarna vittnar om att många av de patienter som blivit hänvisade varken har ett ambulansbehov eller är en patient som hör hemma på en akutmottagning. Varför ser det ut så? frågar sig debattören Anders Karlsson.

Ny upphandling

Avtalen med nuvarande leverantörer löper ut december 2018 och därför har en förstudie gjorts i syfte att lämna underlag till val av inriktning av upphandling av rådgivningsstöd och telefoniplattform för 1177 Vårdguiden.

– Vi har redan en dialog med Medhelp för att säkerställa att de arbetar med att uppfylla de krav som vi har i avtalet. Jag efterfrågar nu en ännu tydligare åtgärdsplan från dem för att undvika liknande situationer i framtiden. Arbetet med en ny upphandling påbörjas snart och det är då angeläget att fokusera på bra lösningar, för att leva upp till våra högt ställda mål, om mycket korta svarstider, säger Marie Ljungberg Schött (M).

Men debattören och Anders Karlsson är kritisk:

– Detta handlar inte om svarstider. Det handlar om två andra viktiga parametrar. Det ena är att det är klart och tydligt av landstingets egna revisorer dokumenterat att de råd som 1177 ger inte upprätthåller den kvalité som gör att akutmottagningarna avlastas. Vilket är syftet med den fördelningsroll som SLL gett 1177.

Rädd för att bli anmäld

– Sedan glömmer Marie Ljungberg-Schött och Stockholms läns landsting bort en annan viktig parameter och det är att sjuksköterskorna på 1177 enkom har en telefonlur som undersökningsverktyg. Detta gör att man hellre garderar sig än att hänvisar ”nånannanismens patient”. Man är helt enkelt rädd att bli anmäld, säger Anders Karlsson.

SVT Nyheter har tidigare berättat att minst 15 procent av patienterna på akutsjukhusen får bättre vård på andra ställen, enligt landstinget. Sjukvårdslandstingsråd Marie Ljungberg Schött pekar på behovet av att styra patienterna till rätt mottagning för rätt vård: 

– 1177 är en viktig del av Vårdguidens sjukvårdsupplysning och en viktig länk i vårt sjukvårdsutbud. De blir ännu viktigare i takt med den närakutsstruktur som snart kommer och som innebär att patienterna ska få fler alternativ och sjukhusens akutmottagningar avlastas, säger Marie Ljungberg Schött (M).

– Det systemstöd som 1177 idag använder för att guida Stockholms patienter till rätt vårdnivå är inte anpassad till Stockholms nya sjukvårdsreform. Förstudien är precis lämnad som slutrapport och den nya tekniken samt beslutsstödet beräknas vara i drift 2020. Återigen införs nya operativa arbetssätt som inte ligger i tiden för sjukvårdsreformens införande. De är dessutom inte förankrade i den operativa verkligheten, anser Anders Karlsson.

Resultat · Vad är din erfarenhet av att ringa 1177?

  1. Bra – jag fick den hjälp jag behövde
    46 %
  2. Dålig – jag fick ingen hjälp
    19 %
  3. Jag gav upp innan de svarade
    12 %
  4. Har aldrig ringt Vårdguiden
    24 %

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

1177 Vårdguiden

Mer i ämnet