På halkbanan i Gillinge får ungdomarna testa att volta och krocka med bilen så att de förstår vikten av att vara försiktiga i trafiken. Foto: SVT

Dramatisk ökning av olyckor med mopedbilar

Uppdaterad
Publicerad

Antalet olyckor med mopedbilar har ökat med över 250 procent på bara fem år. Nu har oroliga föräldrar ordnat en halkutbildning för sina barn.

– Det här är ungdomar som kör bilar som de egentligen inte har någon utbildning för, säger Hans Löfgren, vd på Stockholms säkerhetscenter.

Mopedbilen syns allt oftare på våra vägar, särskilt i Stockholm. Idag finns 9 458 mopedbilar i Sverige varav 1 978 är registrerade i Stockholms län. Nu visar statistik som SVT undersökt att olyckorna med mopedbilar ökat kraftigt de senaste fem åren.

År 2015 inträffade totalt 37 olyckor med mopedbilar i landet och 2019 hade den siffran ökat till 132 olyckor.

Utbildningskraven har dock inte skärpts i takt med att marknaden utvecklats. Kravet för att köra en mopedbil är fortfarande samma som för en vanlig EU-moped med två hjul.

– Det slarvas mycket med bälten och annat, för ungdomarna har inte fått den riskförståelse som en riktig utbildning ger, säger Hans Löfgren.

Föräldrars oro skapar ny utbildning

Mopedbilarnas bromsar måste endast uppfylla de krav som ställs på en vanlig EU-moped. Euro NCAP:s krocktester visar också att krockskyddet på mopedbilar är dåligt och att utvecklingen kring säkerheten för fordonen stagnerat.

Flera oroliga föräldrar har nu tagit saken i egna händer och ser till att deras barn får vidareutbildning. På halkbanan i Gillinge har intresset blivit så stort att mopedbilsutbildningen antaligen kommer att bli del i det ordinarie kursutbudet.

Så har olyckorna med mopedbilar ökat i landet

År      Antal olyckorNyregistrerade mopedbilar201537 83020165614112017812190201891248020191322544

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.