Det är i en debattartikel i Dagens industri som pilot- och flygplansägarorganisationen Aopa skriver att alltför stora plan trafikerar Bromma flygplats. Aopa har nu begärt prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen att överklaga ett beslut av Transportstyrelsen, statens tillsynsmyndighet i flygsäkerhetsfrågor.
Enligt artikelförfattarna är Transportstyrelsen beslut från 2013 i strid med internationella säkerhetsbestämmelser. De skriver vidare att Transportstyrelsens beslut innebär långtgående dispenser. Exempelvis är taxibanor för smala, de lutar för mycket och landningsbanan ändrar sin längdlutning. Dessutom saknas erforderliga säkerhetsområden vid banändarna som syftar till att utgöra extra ”avåkningszon”. Detta anser de är särskilt allvarligt på Bromma eftersom i stället för säkerhetsområden finns trafikerade bilvägar (Ulvsundavägen och Bällstavägen).
Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen säger att Transportstyrelsen välkomnar en prövning i högre instans eftersom det är ett viktigt principiellt ärende. Hon anser vidare att Transportstyrelsen inte brutit mot några säkerhetsbestämmelser eftersom möjligheten finns att ge dispenser.