• Viktigt meddelande:

    Information om skogsbränder på flera platser i landet Läs mer

Foto: Råstasjön har nu utsetts till naturreservat, men många tycker att området blivit för litet.

Fortsatt strid om Råstasjön

Efter många års kamp mellan naturvänner och kommunen har Råstasjön i Solna utsetts till naturreservat. Men trots att kommunen nu fredar sjön är många återigen kritiska, nu till reservatets utformning.

– Det är ett rent PR-jippo, när man gör det här istället för att göra ett ordentligt reservat med buffertzoner, för att skydda området mot framtida förbyggelse, säger Lars-Ove Löf ur nätverket ”Rädda Råstasjön”.

Gruppen har stridit sedan 2012 då Solna kommun tillkännagav sina planer om att bygga 1.800 bostäder nära sjön.

Förslaget bantades till 700 bostäder men ivriga motståndare drev fallet ända upp i mark- och miljööverdomstolen där alla planer på bostadsbyggnation inom strandskyddsområdet krossades.

Blev naturreservat

Den 18 december beslutade istället Solna kommun att Råstasjön skulle utses till naturreservat. Men istället för glädje vällde ny vrede upp bland Råstasjöns vänner när gränsdragningarna tillkännagavs.

– Om vi nu inför ett naturreservat med exakt samma gräns som hundrametersgränsen, vad tillför då naturreservatet? Ingenting, säger Lars-Ove Löf.

Men Peter Edholm (L), kultur- och fritidskommunalråd i Solna, vänder sig mot Löfs beskrivning.

 ”För det första följer naturreservatets gränser inte strandskyddslinjen. Gränsen och strandskyddslinjen (hundrametersgränsen) sammanfaller på en relativt kort sträcka i östra delen. I norr har staden valt att lägga in mark längre ifrån stranden fram till väg och husfasader. På motsvarande sätt finns det andra delar där reservatets gränser än snävare än strandskyddslinjen”, skriver Peter Edholm (L) i en kommentar.

 ”För det andra tillför naturreservatsskyddet i allra högsta grad skydd som går långt utöver vad endast strandskyddet innebär. Det är bara att läsa skötselbestämmelserna för naturreservatet så inser man det”, skriver Peter Edholm (L).

Fler faller in i kritiken

Lars-Ove Löf är inte ensam i sin kritik. Både Naturskyddsföreningen och Miljöpartiet i Solna sluter upp i kritikerkören som anser att det splitternya naturreservatet är för litet.

Utformningen av Råstasjöns naturreservat. Foto: Grafik/Solna stad

– I Råstasjöfallet så har vi ett jättespeciellt litet och väldigt fågelrikt område. Precis intill har man byggt Arenastaden och då behövs lite buffert emellan för att skydda arterna för framtiden, säger Linda Bell, ordförande i Naturskyddsföreningen Solna/Sundbyberg.

Miljöpartiet hade ett mer generöst förslag till reservatets gränser men fick inte gehör i fullmäktige.

– Det förslag som antogs har snävare gränser än Miljöpartiets förslag både i väster, norr och öster, skriver Victoria Johansson (MP), vice gruppledare i Solna, i en kommentar till SVT.

BEP avgjorde

Miljöpartiets förslag röstades ned i fullmäktige med siffrorna 31-30 där Moderaterna, Liberalerna, Centern och Kristdemokraterna röstade mot förslaget. Även det lokala Bergshamrapartiet (BEP) röstade nej till förslaget.

Centerpartiets Magnus Persson håller dock inte med om att reservatet skulle vara för litet.

– Vi har tagit fram ett naturreservat utifrån de naturvärden som finns, där vi har prioriterat att lägga till ytterligare grönområden. Så den bilden delar jag inte, säger Magnus Persson (C), ledamot i kommunstyrelsen.

Magnus Persson (C) kommunstyrelseledamot Solna Stad Foto: Ulf Lodin, Solna Stad

Sjövägen klyver reservatet

Men kritiken stannar inte vid buffertzoner. På andra sidan sjön har nämligen grannkommunen Sundbyberg utsett både Lötsjön och Golfängarna till naturreservat.

Men det som marknadsförs som ett pampigt gemensamt reservat delas effektivt av genomfartsleden Sjövägen.

– För att minska vägtrafikens negativa inverkan har vi från Solna stads sida enkelriktat vägen för motorfordonstrafik. Så mängden passerande biltrafik halveras ungefär, säger Magnus Persson (C).

Varför går ni inte hela vägen och förbjuder all biltrafik förutom blåljus?

– Man vill ju ha en trafiksituation som fungerar och den avvägning vi kom fram till var att det ändå var en rimlig kompromiss att tillåta biltrafik enkelriktat, säger han.

Men att mängden bilar skulle ha halverats tror inte Lars-Ove Löf på.

– När man ska åka hem här en arbetsdag vid 16.30 så tar det 45 minuter att åka den vägen och den är ungefär en och en halv kilometer, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer