Jacob Douglas spelning annonserades i det nya projektet Stockholm Underground. Foto: SVT

Reklamskyltar ska visa vägen till konserter

Publicerad

Den här veckan har ett försök startat där reklamskyltar i tunnelbanan gör reklam för mindre konserter på musikklubbar runtom i Stockholm. Enligt företaget bakom reklamskyltarna kan skyltarna ses som ett inlägg i den senaste tidens debatt om klubbdöden i Stockholm, där flera spelställen har tvingats stänga.

Projektet heter Stockholm Underground och vill få fler stockholmare att upptäcka mindre etablerade artister och deras spelningar. Det går ut på att reklamskyltar i närheten av en spellokal visar information om att det är en konsert på gång just i kväll.

– Det finns mindre artister som har svårt att få ut information om sina konserter och det har varit en debatt under året om att fler och fler klubbar tvingas lägga ner. Men det finns fortfarande många scener kvar, och vi ser det här som ett viktigt inslag i debatten kring klubbdöden, säger Claes Kugelberg, operativ chef på Clear Channel.

I går kväll spelade Jacob Douglas på Obaren, och hans spelning var en av dem som uppmärksammades på skyltarna. Hör hur det gick i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.