Runt 2.000 nykterhetskontroller genomfördes till havs i fjol, men bara 80 personer anmäldes för sjöfylleri. 2012 var siffran 197 efter ungefär lika många kontroller.
Slumpmässiga kontroller sedan 2010
Kustbevakningen och polisen får sedan 2010 göra slumpmässiga nykterhetskontroller, men endast av båtar som är tio meter långa eller kan köras i minst 15 knop. I samband med det här infördes en promillegräns för sjöfylleri av normalgraden: 0,2 promille alkohol i blodet.
Kör på fel sida
Men det tros finnas ett stort mörkertal bland hur många som kör båt berusade.
– En del stoppas i samband med hastighetskontroller. Och ibland kanske de kör på fel sida av en prick och blir stoppade. Men de är svårare att se eftersom de inte beter sig som onyktra bilister på land, säger Monica Östgren, inre befäl på sjöpolisen i Stockholms län.
Men det är inget större problem att det finns oupptäckta sjöfyllerister.
– Nej, det har ju inte skett en massa sjöolyckor, säger Monica Östgren på sjöpolisen.
Pimplar till havs
Hon säger att det heller inte går att bli helt kvitt pimplandet till havs med lagstiftning.
– Det finns allting någon som kör berusad oavsett lagstiftning. Så är det också med rattfylleri, säger Monica Östgren.
Däremot ser Kustbevakningen och sjöpolisen ett positivt trendbrott: allt fler beter sig som landkrabbor.
-Det har blivit mer och mer så att man utser någon till chaufför som får vara nykter och köra hem.
I år har bara tre båtförare anmälts för sjöfylleri.
-Det är inte så konstigt eftersom säsongen inte kommit i gång än, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningen pressjour.
Antal kontroller och anmälda sjöfylleribrott 2012-2015
2012
2 684 kontroller
197 anmälda brott
2013
2 221 kontroller
128 anmälda brott
2014
2 273 kontroller
101 anmälda brott
2015
2 272 kontroller
80 anmälda brott