När mannen den 6 mars 2017 skulle åka tunnelbana skannade han sitt accesskort med reskassa mot kortläsaren på spärren. Enligt mannen öppnades spärrarna, varpå han passerade. När han sedan råkade ut för en biljettkontroll visade det sig att han hade haft för lite pengar på reskassan och att någon biljett aldrig registrerats. Han skulle därför betala tillägsavgift på 1 560 kronor.
Men mannen vägrade betala och fallet hamnade i tingsrätten, som gick på mannens linje. Då överklagade SL till hovrätten som ändrade tingsrättens dom och dömde mannen att betala tilläggsavgiften. Nu fastställer HD den fällande domen.
HD: ”Kan inte förlita sig på att systemen säger i från”
HD konstaterar att det ligger på den resenär som använder kollektiv persontrafik att se till att han eller hon har en giltig biljett. Att spärrarna öppnade sig trots att det saknades tillräckligt med pengar på kortet hjälper inte, menar HD.
”Resenären har inte rätt att förlita sig på att systemen i alla lägen säger ifrån om han eller hon saknar giltig biljett”, skriver HD. Dessutom, menar HD, hade mannen möjlighet att kontrollera saldot på biljettautomaten på tunnelbanestationen, och därför ska han enligt HD betala tilläggsavgiften.
”Jag har alltid förstått att det var resenärens ansvar att det finns tillräckligt med pengar på kortet. Det som är dumt är att om apparaten som kontrollerar kortet visar fel också gör att det blir resenärens ansvar”, skriver mannen till SVT.