Spårväg City vidare till Värtan

Uppdaterad
Publicerad

SL har nu beslutat att Spårväg City ska byggas vidare till Värtan. Men ansvariga politiker vet inte vad bygget kommer att kosta.

Spårväg City ska byggas vidare till Värtan och kopplas ihop med Lidingöbanan. Det beslutade SL:s styrelse på tisdagen. Men än vet politikerna inte vad bygget kommer att kosta.

Målsättningen är att förlängningen mot Värtan ska vara klar redan 2014 så att spårvägen ska finnas på plats för de som flyttar in i det nya bostadsområdet Norra Djurgårdsstaden där 10.000 bostäder ska byggas de kommande åren.

Provisoriska spår

Men eftersom Värtaområdet då är en stor byggplats måste man dra provisoriska spår och bygga en tillfällig spårvagnsdepå. Allt till en extrakostnad av mellan 450 och 800 miljoner kronor, enligt en utredning som SL har gjort.

-Det är viktigt att kollektivtrafiken är på plats när området börjar byggas ut, för annars kommer människor inte att vänja sig vid den kollektivtrafik som ska bli den permanenta lösningen, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M).

SL ska räkna

Nu har SL fått i uppdrag att göra en tidsplan och räkna noggrannare på kostnaderna för spårvägsbygget.

Men Socialdemokraterna är oroliga att bygget forceras fram och tycker dagens byggbeslut är felaktigt.

Lars Dahlberg (S) menar att SL-styrelsen inte har fått ett tillräckligt underlag för att besluta om att fullfölja Spårväg Citys dragning till Ropsten.

-Vi vet inte vad det kommer att kosta, vi vet inte om det är fullt genomförbart och vi vet inte i vilken omfattning Stockholms stad är beredd att ta ansvar för bygget, säger Dahlberg.

Stefan Olsson

stefan.olsson@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.