Spårvagnskonduktörer erbjuds avgångsvederlag

Publicerad

Med start i juni kommer resenärer på Tvärbanan och Nockebybanan själva börja stämpla sina kort på perrongen. Konduktörslösa tåg är del av ett försöksprojekt, men redan den här veckan erbjöds de 103 konduktörerna avgångsvederlag om de säger upp sig.

– Vi har gått och väntat på något slags besked och nu får vi två veckor på oss att ta ett beslut om vår framtid, säger konduktören Elias Hedlund.

Bakgrunden till att konduktörerna försvinner är att de haft svårt att hinna kontrollera alla resenärers biljetter, något som skapat problem med intäkter. Det har också funnits problem med konduktörernas arbetsmiljö.

Möjligt att stanna tills vidare

Från arbetsgivaren Arrivas sida är man tydlig med att de som vill kommer få behålla sina tjänster tills vidare, men då med andra arbetsuppgifter.

Ett trettiotal av konduktörerna kommer också ha chans att få arbete som exempelvis biljettkontrollanter utanför Arriva.

– Vi är hyfsat övertygade om att det här pilotprojektet kommer vara framgångsrikt och permanentas på sikt. Men om det mot förmodan inte permanentas och vi återgår till nuvarande modell, då erbjuder vi samtliga konduktörer att komma tillbaka till sina nuvarande jobb, säger Tomas Hedenius, kommunikationsdirektör hos Arriva.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.