– När man kommer upp till kostymförrådet och får den här känslan av att man inte är välkommen, då blir jag rädd, säger Stina Vesimäki som är kostymtekniker på Kungliga Operan.
Känslan av en synlig osynlig närvaro, kulor som viner förbi och möbler som kastats runt – det spökar på landets teatrar enligt författaren Amelie Ehrensvärd Cardell och fotografen Susanne Martinelle. De har besökt flera av landets teatrar och resultatet blev en bok.
– En förutsättning för att vi har valt just de här teatrarna, är att vi har en person som vill berätta för oss om sina upplevelser, säger Amelie Erhrensvärd Cardell.
Blev en dominoeffekt
Hon säger att det ofta blev en dominoeffekt och att fler började berätta om sina upplevelser när de besökte de olika teatrarna.
Båda två säger att de väljer att tro på spöken men Susanne Martinelle som har fotograferat boken, tycker att det är svårt att få med spöken på bild.
– Spöken kommer inte fram på beställning. Utan det är det osynliga som har blivit synligt och jag har försökt att fånga en känsla, säger hon.
”Jag såg en silhuett”
När vi går runt på Dramaten berättar flera av de anställda för oss, att de upplever en närvaro som inte alltid kan förklaras på andra raden vid det stora fönstret som vetter mot Nybrokajen.
– Plötsligt så stannade jag upp, då kom någon eller ett ljussken. Jag såg en silhuett här, säger Benoit Malmberg arbetar som producent på Dramaten.
Gustav III på Kungliga Operan
På Kungliga Operan sägs det att man kan höra Gustav III klagolåt på årsdagen av Maskeradbalen. Men även att en svart gestalt utan ansikte visar sig på stora scenen. Kan det vara ballerinan som så olyckligt miste livet framför publiken när hennes kostym fattade eld?
– För ett par veckor sedan när jag jobbade kväll och arbetade med damkostymbaletten, då hörde jag en suck som om någon någon gick förbi och var väldigt trött, säger Stina Vesimäki som visar oss runt i komstymförrådet uppe på operans vind.
Skådespelare och fysiker
Vasateatern, Drottningholms Slottsteater och Kungliga Operan är några av de sju Stockholms teatrar som är med i boken. I ”Mystik på svenska teatrar” får scenarbetare, skådespelar berätta om sina upplevelser men även en biskop, fysiker och läkare får ge sin syn på frågan om döden är det verkliga slutet.
– Det har ju varit en ämne som är skeptikernas marknad. Men samtidigt det är ju en upplevelse, det är ju lika sant som att säga att man varit kär när jag var fjorton, säger Amelie Ehrensvärd Cardell.