Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: TT/SVT

Stockholm vägrar betala för ny tunnel

Nacka kommun kritiserar nu Stockholms stad som slagit fast att de inte vill betala för den planerade Österleden som är tänkt att binda samman Södra och Norra länken.

Det var under gårdagen som trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP), skrev i en debattartikel i DN att Stockholm inte hade för avsikt att betala för en östlig vägförbindelse, österleden.

Vägförbindelsen är tänkt att binda samman Södra och Norra länken och ge Stockholm ännu en tunnel. Daniel Helldén skriver att leden kraftigt skulle öka biltrafiken i länet vilket han menar skulle vara orimligt eftersom Stockholms län i stället måste minska biltrafiken för att klara de uppsatta klimatmålen till 2030.

”Byggs inte för dagens bilar”

Men beskedet kritiseras nu av Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

– Det är jättesynd att vänsterstyret i Stockholm säger nej till det här. Det handlar om Stockholmsregionens tillväxt och utvecklingsmöjligheter. Vi ska växa med ungefär en halv miljon invånare till 2030 och då behöver vi både nya tunnelbanor, vi behöver nya bussar och vi behöver nya vägar där bussarna går, säger Mats Gerdau till SVT Nyheter Stockholm.

Men om förbindelsen ökar biltrafiken blir den ett hinder för klimatmålen?

– Jag är teknikoptimist. Har vi elbilar och blir av med de fossildrivna bilarna, då har vi löst väldigt mycket av klimatproblemen. Den östliga förbindelsen byggs ju inte för dagens bilar eller gårdagens bilar utan den byggs för de bilar som finns om 10-30 år och de är mycket renare. Det är inte nya vägar det är fel på, det är utsläppen.

Daniel Helldén kallar sig även han för teknikoptimist, men han tror inte att det går att klara klimatmålen genom att förlita sig på framtidens bilar.

– Vi jobbar hårt här i Stockholm med att se till att miljövänliga bilar får förtur. Vi bygger ut laddinfrastrukturen till exempel. Men alla rapporter visar är att det inte räcker med teknikutvecklingen, man måste också minska biltrafiken.

Övertygad om att bygget blir av

Trots att Stockholm nu klargör att de inte vill vara med och bekosta Österleden, som skulle landa på en nota på drygt 18 miljarder, så tror Mats Gerdau att bygget på sikt kommer att bli av.

– Det är väl ingen av kommunerna som vill vara med och finansiera en statlig väg, men man måste vara pragmatisk och se vad behöver regionen nu. Från Nacka har vi sagt att vi är beredda att bygga ganska mycket bostäder och vi är beredda att betala en del. Men vi förväntar oss självklart att staten ska det stora ansvaret för finansieringen av en statlig väg, säger han.

Tror du att det kommer att bli en östlig förbindelse även utan Stockholms stad? 

– Jag är övertygad om det. Tyvärr kommer det att bli förskjutet och för sent. Vi behöver den ganska så snart.

Trafikverket ska göra en närmare klimatkalkyl av projektet efter krav från Daniel Helldén. Han tror dock inte att resultatet kan få honom att ändra sin uppfattning.

– Om man tittar på de rapporter som finns än så länge så visar de att det inte går att bygga ut vägar, få mer trafik och samtidigt klara klimatmålen. Det säger Trafikverket, regeringen och riksdagen. Men det viktiga är att Trafikverket gör en analys och vi väntar på den, säger Daniel Helldén.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Östlig förbindelse i länet

Mer i ämnet