Nynäshamn är en av de hamnar som växer snabbt vid Östersjön och sjöfarten ger en brokig bild:
jättefärjor och tankfartyg trängs med skärgårdsbåtar och mitt i alltihopa guppar hundratals småbåtar. Nu har bogserare och andra havets arbetshästar tvingats ge plats vid kajerna för fritidsfolket med eller utan segel:
Skapar risker
-Problemet som jag ser det är att man tar anspråk 70 meter kaj med fullt vattendjup för en verksamhet som bara bedrivs fem-sex veckor om året, säger Ulf Busch på Gröna bolaget.
Blandningen av fartygstyper skapar problem och risker:
-Småbåtar som kommer in förstår inte att man behöver kunna backa bakåt och köra framåt och driva omkring innan man kommit runt. Så det gäller att ge tydliga signaler, säger Karl-Olof Jönsson sjökapten på Waxholmsbolaget.
Båda lika viktiga
Vad då Nynäshamns kommuner för principer?
-Båda delar är lika viktiga givetvis. och vi har under våren diskuterat med yrkestrafiken och kommit överens med delar av den om ett nytt sätt att lägga till i Nynäshamns kommuns gästhamn. Och till nästa år så räknar vid med att yrkestrafiken ska få nya platser att komma in på här, säger Stefan Andersson, hamnchef.