Enligt Johnny Nadérus, vice ordförande på fackförbundet Seko i Stockholm, gjorde entreprenören Infranord, där han också jobbar, en inspektion kring lucia, där man upptäckte två lösa bultar vid spårväxeln. Bedömningen då var att felet måste åtgärdas inom en månad.
– Men den här skadan är ingenting som har orsakats av två lösa bultar. Spårväxeln är ju helt sönderkörd och ihoprostad. Det här måste Trafikverket ha upptäckt vid sina inspektioner, där de använder en sorts röntgen som kan upptäcka inre skador.
”Skandalöst”
Den typen av utrustning har inte entreprenörerna, säger Johnny Nadérus, som är mycket kritisk till att Trafikverket har, som han säger, ”släppt underhållsansvaret till olika operatörer”.
– Det är fullkomligt skandalöst. Hade de haft kvar underhållsansvaret hade de vetat om det här, säger Johnny Nadérus.
”Brister i kontrollen”
Han anser att Trafikverket brister i sin kontroll, och även sin information till entreprenörerna.
– Hade de påtalat en sådan här skada för Infranord så hade felet kunnat avhjälpas. Det här måste vara högsta prio när det gäller den mest trafikerade delen av sveriges järnvägsnät, säger han, och tillägger:
– Trafikverket ligger och sover. Det är dags att de vaknar upp ur sin Törnrosasömn.
Ingen hemlighet
Trafikverkets sektionschef för underhåll i Stockholm, Tomas Borg, känner inte till att det ska ha rapporterats att växeln var dålig.
– Jag måste säkerställa att vi har fått in alla uppgifter. Som det ser ut nu har jag inte fått indikationer på att ultraljudsmätningarna har visat på att det varit problem i växlarna, säger han till ABC.
Är underhållet av tågbanorna eftersatt?
– Ja, så är det. Det är ingen hemlighet. Vi jobbar för att komma ikapp med det.