Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Linus Edestav i Upplands Väsby fick en faktura på hundratals kronor för sin dotters skolkatalog – trots att han returnerat den. Foto: SVT/Privat

Linus skickade tillbaka bilderna – fick räkning ändå: ”Kände mig lurad”

Uppdaterad
Publicerad

Express-bild har fotograferat svenska elever i över 30 år. Men nu rasar hundratals kunder mot skolfotoföretagets försäljningsmetoder. Det handlar om felaktiga fakturor och dyra returkostnader för bilder som aldrig beställts. Vi har pratat med flera familjer i Stockholm som känner sig lurade.

Trebarnsmamman Helene Roos från Bromma har upplevt problem med Express-bild i flera år. Senaste gången valde hon att bara behålla några bilder, men fakturerades ändå för hela utskicket.

– Företaget utnyttjar att människor missar att de fått fel fakturor. Det är fullständigt oseriöst.

Efter att ha hört av sig till Express-bild så korrigerades fakturan. Men Helene Roos är fortfarande kritisk.

– Man behövde ändå betala portot för bilder man inte ville ha.

Helene Roos tog bild när hon skickade tillbaka bilderna för att kunna bevisa att hon faktiskt gjort en retur. Foto: Privat

Betalade till slut

Sarah Kerslow från Vallentuna fick hem skolfoton som hon menar att hon aldrig beställt, men betalade till slut ändå eftersom hon inte ville få några problem.

– Det blev jättedyrt, jag tror jag betalade över 1 000 kronor så det var helt galet. De överlever på att folk inte orkar tjafsa, säger hon.

Är du säker på att ni inte hade beställt fotografierna?

– Det kanske stod något i det finstilta, men det är svårt för stressade föräldrar att uppfatta.

Företaget: ”Jättetråkigt”

Enligt Express-bilds VD Christian Axelson stämmer det inte att företaget skickar ut bilder utan att de beställts, men han vill heller inte visa hur beställningsformuläret ser ut.

Han skriver i ett mejl att “Det såklart är jättetråkigt” att många är missnöjda, och att de som fått felaktiga räkningar kan få hjälp via kundtjänst.

Axelson förnekar att den felaktiga faktureringen skulle vara satt i system, men medger att företaget ”uppenbarligen inte är tillräckligt tydliga” i sin information till kunderna, och att man kommer vidta åtgärder.

Efter tips från läsare kan SVT visa hur beställningsformuläret ser ut. Där framgår i det finstilta att ”om inget alternativ ovan är förkryssat, skickas produkterna hem för påseende”. Detta trots att branschriktlinjerna anger att köp alltid måste vara ett aktivt val av konsumenten.

Foto: Privat

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.