Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här visar Ulla Svärd det hon och sonen lagt vid graven istället – eftersom det aldrig planterades några blommor sedan köpet i våras. Foto: Jasmine Gestblom/SVT

Ulla Svärd i Stockholm köpte erbjudande om gravskötsel – fick bild på jordhög vid fel grav

Uppdaterad
Publicerad

När ett erbjudande om gravskötsel damp ner i 85-åriga Ulla Svärds brevlåda tidigare i år slog hon till. Företaget skulle plantera blommor vid hennes mammas grav på Skogskyrkogården i Stockholm. Men trots upprepade samtal till företaget och besök till graven kom det aldrig några blommor.

Det är inte bara Ulla Svärd som blivit besviken på företaget Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB. I år har 90 anmälningar inkommit till Konsumentverket.

Även Stockholms stad är kritiska till företaget. De har anmält företaget till såväl Konkurrensverket som Integritetsmyndigheten.

En del av kritiken är att företagets register är tveksamt ur ett GDPR-perspektiv när de marknadsför det som gravregister och att de erbjudanden som företaget har skickat ut varit för lik kyrkogårdsförvaltningens utskick.

Hör ansvarigt borgarråd i videon nedan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör berätta om varför de är kritiska till företaget. Foto: Jasmine Gestblom/SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer