Ett reversibelt körfält innebär att en hårt trafikerad väg kan få ett tredje körfält, som används i den riktning som trafiken kräver. På morgnarna när tusentals bilar är på väg in mot stan får vägen alltså två körfält åt det hållet. På eftermiddagen, när rusningen vänder tillbaka, vänder man också riktning på körfältet.
I dag sköts bytet på riktningar med en manuell vägbom, men inom kort kommer det att skötas elektroniskt på distans – med ett knapptryck på Vägverkets kontor.
Först i Sverige
Reversibla körfält har redan nyttjats framgångsrikt i några år i flera europeiska länder. Försöket på Värmdö i Stockholm är det första i Sverige, men nu tittar Vägverket på var man skulle kunna införa samma system.
-Nu behöver man aldrig tänka på när man ska åka, säger värmdöbon Ulla Hjerpe till ABC, som är glad att försöket permanentas.
Bortsett från att Värmdöförsöket har löst upp de kilometerlånga köerna som bildades vid raksträcken förbi Grisslinge havsbad varje sommar när sommargästerna flyttade ut, är det en ekonomiskt effektiv lösning.
Billig lösning
Att införa dubbla körfält åt båda hållen skulle kosta 140 miljoner kronor. Att införa ett tredje, reversibelt körfält, kostar bara 20 miljoner.
Införandet av ett tredje, reversibelt körfält på Drottningholmsvägen ut på Ekerö kan påbörjas redan 2009, enligt Torbjörn Lundholm, projektledare på Vägverket. I dag pågår en förstudie.