Vändbara körfält löser trafikkaos

Uppdaterad
Publicerad

Försöket med reversibla körfält som pågått i ett par år på Värmdö ska permanentas. Samtidigt förbereder man för att upprepa succén på Drottningsholmsvägen ut mot Ekerö.

Ett reversibelt körfält innebär att en hårt trafikerad väg kan få ett tredje körfält, som används i den riktning som trafiken kräver. På morgnarna när tusentals bilar är på väg in mot stan får vägen alltså två körfält åt det hållet. På eftermiddagen, när rusningen vänder tillbaka, vänder man också riktning på körfältet.

I dag sköts bytet på riktningar med en manuell vägbom, men inom kort kommer det att skötas elektroniskt på distans – med ett knapptryck på Vägverkets kontor.

Först i Sverige

Reversibla körfält har redan nyttjats framgångsrikt i några år i flera europeiska länder. Försöket på Värmdö i Stockholm är det första i Sverige, men nu tittar Vägverket på var man skulle kunna införa samma system.

-Nu behöver man aldrig tänka på när man ska åka, säger värmdöbon Ulla Hjerpe till ABC, som är glad att försöket permanentas.

Bortsett från att Värmdöförsöket har löst upp de kilometerlånga köerna som bildades vid raksträcken förbi Grisslinge havsbad varje sommar när sommargästerna flyttade ut, är det en ekonomiskt effektiv lösning.

Billig lösning

Att införa dubbla körfält åt båda hållen skulle kosta 140 miljoner kronor. Att införa ett tredje, reversibelt körfält, kostar bara 20 miljoner.

Införandet av ett tredje, reversibelt körfält på Drottningholmsvägen ut på Ekerö kan påbörjas redan 2009, enligt Torbjörn Lundholm, projektledare på Vägverket. I dag pågår en förstudie.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.