Ganska snabbt insåg ABC att det enda sättet att komma åt och skildra det är uppifrån.
Med helikopter beger vi oss ut i Stockholms skärgård. Den ihållande kylan har gjort att nästan hela skärgården är täckt av is som är så kraftig att den ställt till rejäla bekymmer för sjöfarten. Flera fartyg har fastnat i isen.
Ånedinlinjens färja Birger Jarl med 247 passagerare ombord fick dras bort av isbrytare och vända tillbaka till Åland där passagerarna fick tillbringa natten. Men under onsdagen kunde de återvända till Stockholm med en större Viking Line-färja.
-Det var aldrig fara för vårt liv eller så, men det var ju rätt häftiga isblock. Fyra meter tjock packis. Och det är ju sällan man ser, säger en av passagerarna, Ulla Elmer.
Men var det någon fara för passagerarna på Birger Jarl?
-Ja det hade ju kunnat bli det om vi hade börjat driva mot Tjärven (en fyr). Och det var ju då Sjöräddningen och Kustbevakningen var meddelade om att om något sådant inträffade, att man fanns till hands. Man måste ju ta det säkra före det osäkra, säger Wolfgang Kukol, som är säkerhetsansvarig på Ånedinlinjen, till ABC.
Förutom Ånedinlinjens fartyg fastnade två andra färjor i isen. En från Viking Line och en från Tallink.
Vi fortsätter med helikoptern över Stockholms skärgård. Ytterskärgården, Furusund, Utö, Stavsnäs. Överallt ligger isen tjock – som en öde tundra. På flera ställen pressar sig enorma isblock mot varandra. Det är lätt att förstå varför fartygen får besvär.
Isbrytarna hinner knappt bryta en ränna innan isen fryser igen, och inte ens fartygen bakom hinner ta sig fram innan rännan drivit igen. Det är först när vi når Sandhamn som havet öppnar sig.