Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Att locka fler turister till skärgården – vilka är utmaningarna? Hör Marie Östblom, projektledare Stockholm Archipelago i videon. Foto: Ann Sehlin/SVT

Höstbilder av ytterskärgården ska locka utländska turister

Uppdaterad
Publicerad

Hundratals bilder på Google street view ska locka utländska turister till Stockholms skärgård när sommargästerna åkt hem. Förhoppningen är att satsningen ska ge omkring 50 miljoner i ökade intäkter och fler jobb.

– Vi ser mer och mer att människor använder Street view för att kolla vart de vill åka i världen, säger Marie Östblom, projektledare på Stockholm Archipelago.

Efter skolstarten minskar antalet turister i Stockholms skärgård drastiskt. För att förlänga turistsäsongen har Stockholm Archipelago fotograferat ytterskärgården med en 360-graderskamera – så att långväga gäster ska kunna se resmålet i detalj online.

Skärgårdsturismen drar in omkring en miljard kronor under ett år och skapar drygt 900 arbetstillfällen. Om besökarna blir lika många i september som i augusti skulle det innebära ytterligare 50 miljoner kronor och ge 35 nya jobb, berättar Marie Östblom på Stockholm Archipelago.

– Målet är att locka resenärer som stannar länge och förlänga säsongen för dem som säljer boende och naturupplevelser, som kan vara fisketurer och segling, säger hon.

Utländska gäster hittar tillbaka

År 2019, innan pandemin, var andelen utländska gästnätter nära 15 procent. Två år senare hade den siffran halverats.

Under sommaren 2022 kom de långväga turisterna tillbaka. Under perioden juni till september var andelen utländska gästnätter närmare 14 procent av totalt 842 000 gästnätter, enligt statistik från Stockholm Archipelago.

Oklart hur många turister som ska lockas

Den nya marknadsföringen beräknas kosta omkring 400 000 kronor fördelat på tre år, men hur många fler turister det kan ge är ännu oklart.

– Vi vill prata om kvalitet istället för kvantitet, vi vill ha hit rätt sorts turister som söker en naturupplevelse, säger Marie Östblom.

Projektet är ett samarbete mellan de åtta skärgårdskommunerna i länet, Skärgårdsstiftelsen och Google.

Detta är Stockholm Archipelago

Ska marknadsföra och stärka näringslivet i skärgården och samverkar med Region Stockholm, Skärgårdsstiftelsen och följande kommuner:

  • Nynäshamns kommun
  • Haninge kommun
  • Nacka kommun
  • Värmdö kommun
  • Vaxholms kommun
  • Österåker kommun
  • Norrtälje kommun
  • Stockholms stad

Källa: Stockholm Archipelago

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.