Det borras, bankas, putsas och skruvas. Om några veckor nyöppnar Saluhallen i Uppsala. Det blir lite som förr i tiden med köttbutik, frukt- och grönt, delikatesser, caféer och barer med mera. Men nu ska det också hålla ekonomiskt. Det är i alla fall målet för David Åström, vd och ägare för Svenssons krogar.
Vad var det som gjorde att det inte gick att driva handel i Saluhallen förut?
– Det är svårt att stå ensam sju dagar i veckan och sälja varor. Uppsala har inte samma kundunderlag som Stockholm, Göteborg och Malmö.
Bjässe som omsätter 136 miljoner
Svenssons krogar är en restaurangbjässe i Uppsala som förra året hade 140 anställda och omsatte 136 miljoner kronor, enligt uppgifter från allabolag.se
Det finns stordriftsfördelar och effektiviseringar att hämta igen i den nya handelsverksamheten. Personal och produkter kan flyttas för att få optimal utväxling. Det kunde inte tidigare hyresgäster göra på samma sätt. Pengar och resurser kan snurra runt i koncernen på ett annat sätt.
”Jag ser det inte som lyxigt”
Men varför ska folk handla lyxigt här, när det går att köpa ungefär samma varor på annat håll?
– Jag ser det inte som så lyxigt och exklusivt själv, men självklart ska vi ha udda varor som du inte kan få tag på någon annanstans. Men vi kommer att ha vanliga luncher, caféer – sånt som attraherar alla. Man behöver inte komma för att handla enbart. Här ska man kunna umgås. Det handlar om en stämning att komma in i en saluhall.
Vad ska Saluhallen vara för Uppsalaborna och de som kommer hit och hälsar på?
– Ett landmärke.