Majoriteten av Uppsala läns kommuner uppmanar medborgarna på respektive hemsida om SOS Alarms vädjan.
Under torsdagen inkom det 318 samtal från Uppsala län till SOS Alarm. När Björn Skoglund, tjänsteägare för 112 och krisberedskap vid SOS Alarm, slumpmässigt ser tillbaka på statistiken en torsdag i mars inkom det 207 anrop.
– För att göra en generell uppskattning skulle jag säga att det vanligtvis ligger där någonstans, mellan 200-250 samtal per dygn från Uppsala län, säger han.
Hur arbetar ni på SOS Alarm för att lösa den här situationen?
– Vi har väldigt dedikerad personal och många som har semester hör av sig frivilligt för att jobba. Personalläget är bra trots att det är semester och sommar.
”Vi behöver kunna hjälpa de som är i nöd”
Det ökade trycket för SOS Alarm beror bland annat på de stora bränderna i Sverige.
– Många blir oroliga och larmar 112 om man ser att det ryker eller känner röklukt, men det kan bero på att vinden vänder. Sen beror trycket på att personer far illa i värmen och för att personer har semester, dricker eller hamnar i slagsmål, säger Björn Skoglund.
Mängden samtal ser ut att hålla i sig så länge värmen och torkan fortsätter meddelar SOS Alarm på sin hemsida.
– Är man osäker måste man få ringa 112 och vi behöver kunna hjälpa de som är i nöd. Man ska använda nummer som finns rätt för olika ärenden och gärna lägga in de i sin mobiltelefon, säger Björn Skoglund.
Det nationella informationsnumret 113 13 kan man använda sig av om man har frågor om allvarliga olyckor.
Viktiga telefonnummer för mindre brådskande ärenden
113 13 Informationsnummer vid olyckor och kriser
114 14 Polisen vid icke-akuta ärenden
1177 Sjukvårdsrådgivning
Om man är osäker på om det är akut eller inte ska man förstås fortfarande alltid ringa 112.
Källa: SOS Alarm