Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Stefan Hagman misstänkte länge att elmätaren mätte fel. Först när mätaren ändå byttes ut erkände Vattenfall problemet. Foto: Magnus Hellström/SVT

Hade fel på elmätaren – bostadsrättsförening debiterades felaktigt i 10 år

Uppdaterad
Publicerad

En bostadsrättsförening i Östhammar har fått felaktiga elräkningar i närmare tio års tid. Nu har föreningen fått tillbaka över 775 000 kronor av Vattenfall.

När Stefan Hagman jämförde elräkningen med det betydligt större grannhuset på andra sidan gatan började han ana att något inte stod rätt till.

– Grannhuset har 40 medan vi har 12 lägenheter. Trots det hade vi nästan lika stor elförbrukning, säger Stefan Hagman, ordförande i bostadsrättsföreningen Tussilago i Östhammar.

Vattenfall kontaktades men nekade till att det skulle kunna vara något fel, berättar Stefan Hagman. När så Vattenfall ändå bytte ut den gamla elmätaren, bekräftades Stefan Hagman misstankar, något som P4 Uppland var först med att rapportera om.

– Jag började mäta av förbrukningen själv och såg att förbrukningen sjönk med runt 60 procent, säger han.

Programmeringsfel i mätaren

Det var ett programmeringsfel i elmätaren, har Vattenfall uppgett för bostadsrättsföreningen. Nu har föreningen fått drygt 775 000 kronor tillbaka. Pengar som kommer väl till pass för framtida underhåll av huset i Östhammar.

– Vi borde inte vara ensamma om detta problem i Sverige, spår Stefan Hagman.

Vattenfall har avböjt att svara på SVT:s frågor men skriver i ett mejl att händelser av detta slag är mycket ovanliga. Samtidigt som fel på elmätare aldrig kan uteslutas. Företaget arbetar med att byta ut elmätare i hela landet och menar att de nya elmätarna är säkrare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.