Under fredagsmorgonen var nära 70 bussavgångar inställda runt om i Uppsala län, och under dagen förväntas det bli ytterligare fler. Förklaringen är enligt Keolis, som på uppdrag av UL kör regionbussarna i Uppsala, en kombination mellan bussförarbrist, fortsatta semestertider och övergången till hösttidtabell.
– Vi kör nu 2 300 avgångar varje dag i Uppsala så det måste ses i sitt perspektiv, säger Ann-Sofie Myrén, kommunikatör på Keolis.
Keolis tog över trafiken den 13 juni och problemet med inställda turer har pågått sedan dess, men blev värre i och med att hösttidtabellen började gälla. Hittills i augusti har närmare 800 turer ställts in.
– Vi är inte på nåt sätt nöjda med den här leveransen och är otroligt frustrerade. Hela vårt uppdrag är ju att man ska kunna lita på kollektivtrafiken och planera sina liv kring det, säger UL:s trafikdirektör, Karin Svingby.
Uppmanar till att ha UL-appen nära
Information om störningar i busstrafiken ska rapporteras via ULs kanaler, däribland app och hemsida. Något som Keolis tidigare varit dåliga på, men som de nu lovar bättring kring.
– Vi har tagit till oss att vi tidigare meddelat störningar alltför sent så det jobbar vi på, säger Ann-Sofie Myrén, kommunikatör på Keolis.
När problemet kan tros vara löst har Keolis svårt att svara på, utan uppmanar till att vara vaksam på förändringar i avgångar och i sådana fall hitta alternativa lösningar.
”Kan bli ekonomiskt kännbart för Keolis”
UL gör dagligen uppföljningar av leveransen och ser över avtalsklausulerna. Om Keolis inte uppfyller sitt uppdrag kan de bli utan betalning eller få betala vite.
– Det är mycket troligt att det kommer att bli kännbart ekonomiskt för Keolis, säger Karin Svingby.
Det är inte första gången förseningar och problem drabbar kollektivtrafiken. Så sent som i början på augusti lät det så här: