79 miljoner kronor satsas på ett nytt resecentrum i Bålsta. Bland annat ska en ny terminal byggas där bussarna måste backa, vilket har fått bussbolagen UL och Nobina att reagera.
– De kan inte garantera att ingen obehörig tar sig in bakom bussarna. Sådant har hänt förut och att backa innebär en ökad risk. Detta handlar både om säkerheten och chaufförernas arbetssituation, säger Charlotta Hörner, Nobinas huvudskyddsombud.
UL:s presstalesperson, Sture Jonsson, bekräftar att de delar Nobinas syn på saken. Terminaler där bussar måste backa tillhör det förgångna, menar han. De hade hellre sett att kommunen byggde perronger som bussarna kunde köra runt för att hämta upp passagerare.
Ser risker för trängsel
UL och Nobina begärde initialt fler hållplatser än vad som ligger på bordet i den rådande planen. De ser risker för att trängsel kan uppstå och att det saknas utrymme för exempelvis ersättningsbussar när tågtrafik ställs in.
– Alla aktörer slår sig för bröstet för sin sak. Men att kräva elva busshållplatser i de centrala delarna av en liten stad är inte rimligt, säger Liselotte Grahn Elg.
Tror inte på expansion
Hon medger att Bålsta är en knutpunkt för många resenärer som kommer med både bil, båt och tåg. Men hon tror inte att ortens behov kan komma att öka i framtiden.
– Vi ser inte samma expansion i Bålsta som kring Arlanda och Stockholmsregionen. Mängden tillgänglig mark är begränsad.
Är kommunens politiker överens om hur det nya resecentrumet ska utformas?
– Frågan gäller mera glas eller tegel – inte utformningen av bussdepån. Det finns en bred samsyn kring att detta måste göras klart snart, säger Liselotte Grahn Elg.
Fösta spadtaget väntas tas i höst.