Cancersjuka Riitta får ingen post – missar viktiga läkarbesked

Uppdaterad
Publicerad

I två veckors tid har ingen post delats ut till flera lägenhetshus i Uppsala. Enligt Postnord har det varit problem med att komma in på vissa adresser och både brev och paket har istället åkt tillbaka till lagret.

En av dem som påverkas av poststrulet är Riitta Mäensivu i Gränby. Hon har obotlig cancer och har blivit utan viktiga läkarbesked om vilken dosering hon ska ha på sin medicin.

– Nu är det inne på den tredje veckan som jag inte fått ett enda brev. Jag väntar på brev från läkare för mina cancerbehandlingar. Efter provtagningarna får jag besked om hur mycket medicin jag ska ta nästkommande vecka och inte ens de breven får jag, säger Riitta Mäensivu.

Hon är inte ensam i huset om att ha blivit utan post. En granne hade inte fått några brev under hela förra veckan och en annan som nyss var hemkommen från en resa, kommenterade att hon tyckte det var betydligt mindre post än väntat.

Krångel med portsystemet

Enligt Postnords distributionsområdeschef för Uppsala, Camilla Törnkvist, är det dels alla jämna nummer på Solskensgatan som påverkats, men även ojämna nummer på intilliggande Tövädersgatan och Kantorsgatan 58, en dryg kilometer därifrån.

– Det är taggarna till portsystemet som krånglat. Vi har felanmält det till fastighetsägarna Rikshem och haft kontakt med dem under veckan som varit. Vi är ledsna över att det orsakat besvär för kunderna som inte fått sin post, säger hon.

Vem hamnar ansvaret på när sånt här händer?

– Postnord ska dela ut paket och brev, men kommer vi inte in i porten så kan vi inte göra vårt jobb. Då tar vi tillbaka posten och provar igen dagen efter, säger Camilla Törnkvist.

Åtgärdat men undersöks

När SVT Uppsala pratar med Rikshem under tisdagen, så verkar bollen ha kommit i rullning.

– Vi fick den här informationen i går och har nu kunnat åtgärda problemet och posten ska delas ut under dagen. I vårt system har det sett ut som att allt fungerat, men ett antal taggar till digitala lås har inte uppdateras ordentligt, säger Frida Löwengren, kommunikatör på Rikshem.

Boende har varit utan post i en vecka, varför har det tagit så lång tid innan det upptäcktes?

– Vi har en notering i vårt system från förra veckan om en felanmälan från Postnord som ser ut att röra detta, men den var ofullständig, så vi har inte kunnat gå vidare på rätt sätt. Hos oss har allt sett ut att funka, så vi har inte haft någon anledning att tro att det inte ska fungera. Vi får titta vidare på vad det är som har hänt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.