I en skrivelse som nyligen lämnats in går Uppsala studentkår till hård att attack mot Centrala studiestödsnämnden (CSN). Bakom sig har man också Uppsala universitet och Försäkringskassan som båda skrivit under skrivelsen. Anledningen är att sedan CSN stängde sitt lokalkontor i Uppsala 2012 upplever man att kontakten med myndigheten blivit kraftigt försämrad och att den specifika Uppsalakompetens som lokalkontoret hade är försvunnen.
– Vi var kritiska till beslutet, men CSN bedyrade att det inte skulle bli några försämringar i kontakten. De skulle också utse en kontaktperson för Uppsalaområdet, vilket inte har skett. Vi befinner oss nu i en situation där det enklaste sättet att nå dem är att ringa deras vanliga telefonväxel. Det är fullkomligt ohållbart, säger Miranda Cox, Uppsala studentkårs vice ordförande i ett pressmeddelande.
Oförstående
På CSN är man dock oförstående till kritiken.
– Vi har en särskild kontaktperson utsedd. Men om inte studentkåren ändå tycker att det fungerar måste vi såklart titta på det. Vi kommer nu att ta kontakt med kåren för att se hur vi kan komma framåt i den här frågan, säger Christina Gellerbrant Hagberg, generaldirektör på CSN.
Men om ni har en kontaktperson för Uppsala men kåren ger er kritik för att inte ha en. Säger inte det någonting om er kommunikation utåt?
– Jo, med den här kontaktpersonen verkar det inte ha fungerat. Det får vi titta på hur vi kan lösa när vi tar kontakt med Uppsala studentkår, säger Christina Gellerbrant Hagberg.