En snabb och bred omställning till elfordon hotas av bristen på kobolt. Det visar en ny rapport från EU-kommisionen. Redan idag är tillgången på kobolt otillräcklig, och enligt rapporten kommer bristen på kobolt att bli allt värre under de kommande åren.
En av författarna till rapporten är Nikos Arvanitidis på Sveriges geologiska undersökning i Uppsala.
– Redan 2020 räknar man med att efterfrågan på kobolt kommer att överstiga tillgången inom EU. Även om återvinningstakten och produktionen ökar kommer vi att bli än mer beroende av några få länder där produktionen sker under tveksamma former, säger han.
Det är inte bara elbilsindustrin som står inför utmaningar, utan all industri som vill ställa om till en fossilfri verksamhet påverkas enligt Nikos Arvanitidis.
Man arbetar med flera åtgärder för att få fram bättre råmaterial och för att biltillverkningen inte ska vara lika beroende av metaller som kobolt. Återvinning är en åtgärd, och att ersätta kobolt med framför allt nickel är en annan.
Men åtgärderna får inte effekt förrän efter år 2025.
Och fram till 2030 väntas hundratals miljoner nya elbilar ha tillverkats.
– Efterfrågan av kobolt och andra batterimineraler kommer att stiga enormt. Om man inte bemöter efterfrågan kan det bli en flaskhals för den planerade elfordonsproduktionen, säger Nikos Arvanitidis.
För även om produktionen av kobolt inom EU förväntas öka, kommer den ändå bara utgöra sex procent av Europas konsumtion av metallen vid 2030.