Deni hade firat jul med familjen i Piteå och skulle som många andra ta tåget hem. Hon gjorde sig hemmastadd i sovkupén där hon och hunden skulle vistas under resan, men det dröjde inte länge förrän resan fick sitt slut.
–När konduktören på tåget skulle kolla min biljett så sa han att djur inte var tillåtna i sovkupén, trots att jag när jag bokade biljetten fick annan information av kundtjänst.
Ringde för att vara säker
Deni ringde kundtjänst just för att allt skulle bli rätt då hon hade sin hund med sig. Men ändå ställdes resan på ända.
– Två till personer skulle kliva på i Bastuträsk, och dela kupé med mig. Och konduktören bad mig då gå av senast vid den stationen, säger hon.
Hon var förtvivlad och klev av tåget i Jörn, norr om Skellefteå. Där ringde hon upp sin mamma som, mitt i natten, fick sätta sig i bilen för att hämta tillbaka Deni till Piteå.
– Så nu sitter jag här igen och har bokat en ny biljett för morgondagen.
Fått viss kompensation
Hon har fått kompensation i form av SJ-poäng för resan hon skulle ha gjort och ersättning för bilresan tillbaka till Piteå.
– Förhoppningsvis får jag också resan jag ska göra imorgon betald. men jag är inte säker.
Deni är helt chockad över hur man kan behandla sina resenärer på det här viset.
– Det fanns ingen möjlighet att boka om till en ny plats eller få hjälp på tåget. Och SJ har varit väldigt nonchalanta, säger hon.
Förnekar alternativet att åka vidare
SJ:s presstjänst uppger att Deni fått alternativet att stanna kvar på tåget, trots att det var fullsatt.
– Hon valde själv att att gå av, säger Lisa Björnson.
Men det är inget Deni själv känner till.
– Jag fick aldrig den informationen, och att kasta av folk är ingen hållbar lösning, säger hon.