Natten mot fredag slog lågorna högt på en bilparkering i Sala backe i Uppsala.
Det handlade om en misstänkt anlagd bilbrand där totalt fem bilar skadades. Ett av fordonen, en elbil, blev helt utbränd.
”Mycket har hänt – därför måste vi uppdatera”
Elbilar kan vara knepiga att släcka på grund av litiumjonbatterierna som sitter i många av dem. Men i takt med att allt fler skaffar eldrivna bilar växer även kunskapen kring dem.
Därför kommer det i början av nästa år nya vägledningar från MSB för hur räddningstjänsten ska agera i sitt arbete vid elbilsbränder. Myndighetens handläggare, Lynn Ranåker, menar att de har jobbat på vägledningarna under det gånga året.
– De tidigare vägledningarna kom 2020, men eftersom så mycket har hänt i det här området så såg vi anledning att uppdatera redan efter fyra år, säger Lynn Ranåker.
Elbilsbränder farligare?
Att en elbilsbrand skulle vara farligare än en brand i ett annat fordon som drivs av antingen bensin eller diesel menar hon dock är felaktigt.
– Det kommer ut farlig rök oavsett vilken sorts bil det är som brinner, men just vätgasen som kommer från elbilar ger en annan risk, säger Lynn Ranåker.
MSB för statistik över antalet elfordonsbränder. Mellan 2018-2022 brann totalt 371 stycken, bränder som bedöms anlagda är dock inte med i denna inräkning.