Fick betala 25.000 för telebolagets ”gåvor”

Uppdaterad
Publicerad

Uppsalaförfattaren Elsie Johansson blev erbjuden en gåva av en försäljare. Men sen kom räkningarna – på 25 000 kronor.

Det är inte första gången 82-åriga Elsie Johansson returnerar de så kallade presenterna hon fick från företaget Access 2 Telecom Stockholm, som numera köpts upp av Qall.

Det hela startade för ett och ett halvt år sedan, när hon blev uppringd flera gånger av en envis försäljare som ville sälja ett företagsabonnemang till henne. Elsie Johansson gav till slut upp och tackade motvilligt ja. Men försäljaren nöjde sig inte med det, Elsie minns samtalet så här.

SVT granskar försäljningsmetoder

Access 2 Telecom: Och nu ska du få en överraskning. Det är nämligen så att du kommer att få presenter också. En färgskrivare och en ny mobiltelefon.

Elsie Johansson: Det vill jag inte ha. Jag har en utmärkt bra skrivare och en telefon som jag förstår mig på. Jag vill inte ha det.

Access 2 Telecom: Men det ingår, så det får du i alla fall.

– Men sedan visar det sig att jag hade, mig själv ovetande, leasat, det vill säga hyrt de här grejerna, säger Elsie Johansson.

Andra polisanmälan

Nu har hon betalat 700 kronor i månaden i ett och ett halvt år. Slutnotan för ”presenterna” som Elsie alltså leasar från ett annat företag, Grenke Leasing, hamnar på 25.000 kronor.

Elsie Johansson polisanmäler nu händelsen för andra gången.

– Ja polisen tog det här mycket allvarligt. Och kommer nu att upprätta en anmälan om detta, säger Elsie Johansson.

ABC: Är det här brottsligt?

– Det kan vara det, beroende på vad som möjligen går att styrka. det är mycket svårt att hitta personerna bakom den här typen av försäljningar som sker på telefon, säger Uppsalapolisens presstalesperson Christer Nordström.

När Elsie kontaktar företagen kommer brev och mejl bara tillbaka. Och Elsie är långt ifrån ensam om att känna sig lurad. Vi finner mängder av varningar från människor som blivit lurade av både Grenke leasing och av Qall.

Vill varna andra

Nu vill Elsie Johansson varna andra för att teckna mobilabonnemang med försäljare som ringer på telefonen.

– Det är det här sättet att bete sig mot människor, att bluffa folk, som gör mig vansinnig. Min kraft sinade ur för mig. Det här har tagit mig mycket värre än man kan föreställa sig.

Qalls Jonas Lindgren säger så här om fallet:

– Självklart lurar vi inga kunder. Är det så att den här kunden nu har blivit lurad så ska den givetvis få tillbaka alla sina pengar. Men det är svårt för mig att kommentera ett enskilt fall som jag inte har hunnit sätta mig in i

Mer om granskningen

Vill du bidra till vår säljgranskning med din berättelse, som kund, säljare eller i någon annan egenskap? Gör det på SVT Pejl!

SVT:s Mikael Pettersson skriver på Pejlbloggen om mejlet från Elsie Johansson.

Följ granskningen på SVT Pejls blogg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet