Serina Ahlgren är klimatforskare på Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala. Hon jobbar med livscykelanalyser. Det är en metod för att sätta siffror på miljöpåverkan. På så sätt är det lättare se vad man kan göra för att minska den.
Hon menar att valet av påse i affären inte har så stor betydelse om man som konsument vill begränsa sin klimatpåverkan.
– Val av påstyp är en petitess. Det finns annat som är viktigare om man vill minska sitt klimatavtryck. Det som är viktigt är vad man stoppar i påsen och vilken miljöpåverkan maten har, säger hon.
De tre B:na
Men det är inte alltid det lättaste att vara klimatsmart konsument. Vi utsätts ständigt för olika val och måste väga in flera olika aspekter. Serina Ahlgren tycker att det sedan tidigare myntade uttrycket ”de tre B:na” är bra att utgå ifrån.
– Om man vill vara en medveten konsument ska man tänka på de tre B:na. Det är bilen, biffen och bostaden som är de stora klimatposterna.
När det gäller bilen handlar det om att minska sitt resande överlag och att ta cykeln eller åka kollektivt så långt det går.
Serina Ahlgren säger också att det gäller att äta mindre kött och istället välja vegetariska alternativ.
– Om man ändå vill äta kött ska man äta rätt typ av kött.
Hon tipsar om Världsnaturfondens köttguide som en bra vägledning.
I bostaden finns en rad saker att tänka på.
– Till exempel se över sin elanvändning hemma, vilka apparater man använder, lampor och uppvärmning. Vilket elavtal man har, välja ett med förnybar energi.
Det fjärde benet
Hon menar också att bra sopsortering är av betydelse, till exempel att skilja ut matavfallet. Särskilt om man bor i en kommun där det blir till biogas.
Numera talas det ibland också om ett fjärde ben.
– Det är börsen, att ens pengar är placerade på ett hållbart sätt.
Fokus hamnar ofta på en ganska liten del, kan du som klimatforskare känna frustration över hur debatten går?
– Ja absolut, men då gäller det att få ut sitt budskap, då är de tre B:na där måste lägga fokus. Men smågrejer är också bra, allt som ökar debatten kring miljöpåverkan är ju bra. Det visar att folk bryr sig om miljöfrågor och det är positivt, säger Serina Ahlgren.