Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet: hör vad resenären Mikaela Bech tycker om slopade busszoner och ett höjt pris på enkelbiljetten. Foto: SVT/Maria Loewen

Busszoner slopas – resenärer får betala högre pris

Uppdaterad
Publicerad

Biljettzonerna inom Upplands lokaltrafik, UL, föreslås slopas – och bli en. I och med det kan priset för enkelbiljetten höjas från 28 till 36 kronor. Något oppositionen är kritiska till.

I dagsläget är det fem olika busszoner som gäller inom Upplands lokaltrafik, UL, och det finns 78 olika biljettalternativ. Biljettalternativen föreslås nu istället bli två – och de fem busszonerna en.

– Fler ska välja att åka buss, säger Cecilia Linder (M), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, i Region Uppsala.

Får kritik

Även om förslaget innebär att det blir billigare att resa över fler zoner möts det av motstånd från oppositionen. Priset på enkelbiljetten som stiger, från 28 till 36 kronor.

– Vi har haft en pandemi och vi vill välkomna resenärer tillbaka, säger Jenny Lundström (MP) ledamot i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, som berättar att de rödgröna istället föreslår ett pris på 30 kronor.

Detta är någon som ska finansieras genom att politiken går in med 25 miljoner kronor.

Exakt vad priset kommer att landa på kommer att bestämmas av regionfullmäktige i juni i samband med beslut om den totala budgeten.

I klippet hör du vad resenärer tycker om förändrade priser

ZOONRESANDE

60 procent av alla resor görs via periodbiljett. Av de resterande, 40 procent, som är enkelbiljetter, åker drygt 75 procent inom en zoon, och resterande åker mellan flera zooner.

Om man via UL-appen köper en biljett kostar den 28 kronor – om den köps den via resekassan. Men betalar man via swish kostar biljetten 33 kronor.

Källa: UL

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.