Inför turist-högsäsongen har Destination Uppsala tagit fram en ny besöksstrategi.
– Inför sommaren har vi dragit igång med våra mobila enheter, vilket betyder att vi är ute på plats och i stället möter upp besökarna där de befinner sig. I stället för att de behöver söka upp oss på en fast plats, säger Helena Bovin, marknadschef Destination Uppsala.
Möter turisterna där de befinner sig
På förmiddagarna finns de mobila cykelenheterna vid Resecentrum när turisterna anländer till stan. Senare flyttar guiderna till populära besöksmål som Domkyrkoplan och Gamla Uppsala.
Det finns också åtta olika fasta infopunkter hos näringslivsaktörer som kan ge enklare hjälp till vilsna besökare.
– Det låter som en bra idé tycker jag. Det kan vara hjälpsamt, säger Rita Gatzouli som är på besök från Grekland.
– Ja men det är väl smart, bara man vet att man ska titta efter den där gröna vingen så är det väl jättebra, säger Sulle Axberg från Helsingborg om den mobila turistbyrån.
Kritisk till stängd turistbyrå
Men alla är inte nöjda med den nya turiststrategin. Kommunalrådet Stefan Hanna (C) tycker det kan vara ett problem att turister kan missa guidehjälp om den flyttar runt.
– Jag tycker definitivt att man ska prova olika metoder för att stötta turismen så bra som möjligt. Men att inte ha en fast plats, det är inte att vara turistorienterad, säger han.
En prova-på-sommar
– Det är också en sommar där vi behöver ha örat mot marken och lyssna på både Uppsalas besöksmottagare och besökarna själva som kontaktar oss. För att vara säkra på att de här insatserna vi gör faktiskt ser till att vi möter turisternas frågor, säger Helena Bovin.