Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Göran Östbrink berätta om varför han periodvis inte kunde vara i lägenheten under renoveringsprocessen. Foto: SVT

Hyresgästen Göran efter Uppsalahems renovering: ”Man blir tokig”

Uppdaterad
Publicerad

Renoveringen av Uppsalahems fastigheter på Granitvägen i Eriksberg pågick i över två och ett halvt år. Nu vill Hyresgästföreningen ha hyresreduktion motsvarande två månadshyror till samtliga boende som har påverkats. Parterna står långt ifrån varandra och kan komma att avgöras i hyresnämnden.

”De lovade mig en ny spis men det tog över två månader innan jag fick någon. Under tiden köpte vi take-away eller lagade mat hos vänner”, säger en av de boende, vars säkring gick sönder efter uppgradering av el i hushållet.

Citatet kommer från den rapport med klagomål som lämnats till Uppsalahem.

Uppsalahem känner inte till klagomålet om spisen.

– Den normala gången är att vår vitvarutekniker försöker laga spisen. Går inte det så får man en lånespis tills den nya kommer. Så det låter väldigt märkligt att någon ska ha varit utan spis i två månader utan hjälp från oss, säger Linda Ryttlefors, kommunikationschef, Uppsalahem.

Höga oljud

Göran Östbrink, förtroendevald i Hyresgästföreningen och boende på Granitvägen, menar att oljuden från renoveringen har orsakat lidande.

– Det förstår vem som helst; det går inte att vara hemma – man blir tokig helt enkelt, säger Göran Östbrink.

Hyresgästföreningens sammanställning av problemen syftar till men i nyttjanderätten.

Uppsalahem håller inte med.

– Som hyresvärd så har man rätt att renovera och som hyresgäst måste man kunna acceptera att det blir lite stök och bök under en renovering, säger Linda Ryttlefors, kommunikationschef Uppsalahem.

Enligt Maria Jonsson, boende på Granitvägen, samt förtroendevald i Hyresgästföreningen, är det kutym att få kompensation när man inte har kunnat nyttja hela bostaden i en renoveringsprocess.

”Extremt påfrestande”

– Det har varit en utdragen och extremt påfrestande renovering, säger Maria Jonsson.

– Hyresgästerna får komma med sina krav gällande men i nyttjanderätten efter avslutad renovering, det är så processen ser ut och de samtalen vi nu påbörjar. Men det finns ingen allmän ersättning vi betalar ut, utan du måste kunna visa på att du inte har kunnat använda din bostad, säger Linda Ryttlefors.

Om parterna inte kommer överens riskerar ärendet att gå till hyresnämnden.

UNT har rapporterat om ämnet tidigare.

I klippet: Hör en av hyresgästerna berätta om sin upplevelse av renoveringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.