Med färgglada sadelskydd uppmanar Ung Cancer Uppsalaborna att kontrollera sin pung. Foto: Ung Cancer

Har du kollat din pung?

Publicerad

Många Uppsalabor med cykel har fått en oväntad present i veckan: Ett rött sadelskydd med uppmaningen ”kolla bollarna”.

Och det är just vad hela kampanjen som organisationen Ung Cancer dragit i gång går ut på.

– Vi vill få killar i åldrarna 20-40 år att kolla sin pung, minst var tredje månad, säger Fredrik Sandevärn, presskontakt på Ung Cancer.

Kampanjen är riksomfattande och hittills har man besökt tio städer över hela landet, däribland Uppsala. Studenter har hjälpt till att förse cyklar med de färggranna sadelskydden.

Visade pungen

Allt började i måndags med att Felix Sandman från pojkbandet FO&O lät sin pung titta fram ur shortsen på en bild på Instagram.

– Dagen efter gick han ut med att bilden var reklam för vår kampanj och vi har hittills fått bra reaktioner. Det här börjar sprida sig på sociala medier, berättar Fredrik Sandevärn.

Förutom sadelskydden ska budskapet ”kolla bollarna” bland annat förmedlas via affischer på skolor, ungdomsmottagningar och vårdinrättningar.

Sms-tjänst

Det finns också en sms-tjänst där användaren kan få en påminnelse om att kontrollera sin pung var tredje månad.

Varje år drabbas 300 män i åldrarna 20-40 år av testikelcancer.

Mer information om testikelcancer och kampanjen finns på www.kollabollarna.nu

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.