Ett tekniskt haveri gjorde att elevers placeringsbeslut ändrades, trots att de redan fått besked om vilken skola de ska gå på. Flera föräldrar anmälde händelsen till Justitieombudsmannen som inledde en granskning.
En av två anmälningar dras tillbaka
JO väljer nu att avsluta en av de två anmälningar som riktats mot Utbildningsnämnden i Uppsala, på grund av att ett föräldrapar under handläggningstiden, återkallat sin anmälan.
Utbildningsnämnden yttrar sig
JO har i sin granskning begärt ett yttrande från Utbildningsnämnden och redogöra för hur handläggningen har gått till. Nämden skriver i JO:s beslut att man konstaterar att kommunens IT-företag brustit i uttaget av listor för de barn som flyttat eller bytt adress.
”Det är nämndens bedömning att det vid den aktuella tidpunkten inte fattats några beslut av det slag som anmälarna gör gällande. Händelseförloppet berodde på ett tekniskt fel och någon beslutsfattare med delegation från nämnden har inte fattat några skolplaceringsbeslut.”
LÄS MER: Haveri försenar skolval
Utbildningsnämnden skriver också att felet som uppstod är olyckligt för både elever och vårdnadshavare och att tjänstemännen gjorde vad de kunde för att ställa allt tillrätta.