Satsningen görs enligt en överenskommelse mellan regeringen och Vänsterpartiet under tre år. Trafikverket ges i uppdrag att upphandla utrustning.
– Det är en viktig trafiksäkerhetsåtgärd och där ambitionen är att säkra alla hamnar, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth vid dagens trafikkonferens i Tylösand.
Förebyggande effekt
Alkobommarna blir i en kombination av fasta och mobila enheter som kan flyttar runt mellan hamnar. De mobila enheterna kan även användas i andra sammanhang, till exempel för kontroller efter festivaler. Bommens princip är att man måste blåsa ett alkoholtest och bli godkänd för att få passera.
Den stora effekten väntas bli preventiv. När alkobommar testades i två hamnar för några år sedan stoppades många förare de första dagarna, men efter ett tag bara någon enstaka i veckan.
Nykterhetsförbund nöjda
Representanter från MHF- Motorförarnas helnykterhetsförbund var närvarande vid dagens konferens och var nöjda med beskedet.
– Det är det här vi har jobbat för i flera år och självklart vår högsta prioritet är ju att rädda liv, säger Ove Sandert som är regionordförande för MHF Mitt.
MHF har själva gjort en tidigare utredning där man föreslagit att både Kapellskär och möjligtvis Grisslehamn ska kunna bli aktuella för alkobommar. Något som man inte gick in på i detalj under dagens konferens.
Börjar 2018
– Som jag förstod det så måste det här bli heltäckande. Jag tolkar det som att alla vägar in ska vara kontrollerade. Då borde även dom hamnarna vara inkluderande förstås, säger Ove Sandert, regionordförande för MHF Mitt.
Tomas Eneroth (S) vill att de första bommarna ska tas i bruk under 2018. Formellt besked väntas under morgondagen. Totalt är det ett 20-tal hamnar som väntas få alkobommar.
Fakta: Alkobommar
Alkobommar för tung trafik som kör av färjor prövades för några år sedan i Stockholm och Göteborg.
Föraren visar sitt körkort för testmaskinen, och blåser sedan i ett rör som inte behöver vidröras.
Om föraren är nykter ges grönt ljust och bommen öppnas.
Om det finns alkohol i utandningsluften förblir bommen stängd. En ledningscentral någonstans i landet larmas. Polisen kan rycka ut för att ta hand om föraren. Någon aktör, till exempel hamnpersonal, kör undan fordonet.
Källa: MHF (Motorförarnas helnykterhetsförbund)