Konsument Uppsala lägger allt mer tid och rådgivning på klagomål som rör hantverkare i Uppsala kommun. I Östhammar är det internet som ligger i topp på klagomålslistan. Det visar Konsument Uppsalas årliga statistiksammanställning där Östhammars kommun ingår.
– Till oss kommer människor med olika bakgrund, utbildning och ålder och vi både kan och vill hjälpa till med råd om vilka rättigheter man har som konsument och hur man kräver sin rätt, oavsett hur stor eller liten summa det handlar om, säger Kristina Westling, konsumentrådgivare hos Konsument Uppsala.
Hantverkarna i topp
Hela 8,8 procent av alla anmälningar hos Konsument Uppsala rörde klagomål på hantverkare av olika slag.
– Ofta handlar det om stora företag och i förhållande till hur många kunder de har är det ändå få klagomål. Men för den enskilda människan som drabbas är det allvarligt, säger Kristina Westling.
Strax efter klagomålen på hantverkare kommer ärenden som rör begagnade bilar. 6,5 procent är missnöjda med bilköpen.
Östhammar klagar på fiber
13 procent av alla klagomål i Östhammar rör fiber. Det är långt fler missnöjda kunder än i övriga länet där klagomålen på fiberleverantörer bara ligger på 3 procent.
– Idag är det viktigt för människor att ha tillgång till ett fungerande och stabilt internet och det är förståeligt att man klagar när företag inte levererar det man förväntat sig, säger Kristina Westling.
Tipsa oss!
Har du som konsument en skräckhistoria som du vill berätta mer om, hör av dig till oss på SVT Nyheter Uppsala.
uppsala@svt.se eller 018-17 41 20.