Bristerna som lyfts fram återfinns i planeringen. Bland annat räknas det för snålt på körtiden mellan brukarna. Dessutom menar personal att det inte finns kontinuitet i arbetet. Det är hela tiden ny personal som kommer hem till brukarna vilket försämrar kvaliteten, menar Vanessa Wikström:
– Det blir mycket spring, måltider på konstiga tider och brukare som blir oroliga.
Stress bland personal
Flera anställda som SVT talat med känner en frustration över att behöva göra om sina scheman för att passen över huvud taget ska kunna gå att genomföra.
Irja Gudmundsson, ansvarig för hemtjänsten i Heby, vill inte ställa upp på en inspelad intervju. I ett mejl svarar hon att det finns ett pågående förändringsarbete.
Personal säger att de är oroliga för vad de ska få för rutt, och flera får börja sina pass med att göra om upplägget som en planerare har gjort – det känns inte optimalt?
”Det här är något vi ser över schemamässigt, planeringsmässigt och kompetensmässigt i verksamheterna. Detta har våra chefer informerat våra medarbetare om. Det är också ett ständigt pågående arbete”, skriver Irja Gudmundsson.
En person valde nyligen att säga upp sig på grund av arbetsmiljön – vad säger du om det?
”Jag uttalar mig inte om enskilda ärenden.”
Klippet: Vi hänger med på ett av Vanessa Wikströms sista arbetspass.