Familjerådgivningen vid Uppsala kommun har periodvis dragits med långa väntetider innan ett par som behöver hjälp med sin relation i en serie samtal kan få ett första möte. Periodvis har väntetiderna kortats.
Men nu har utvecklingen varit på väg åt fel håll sedan flera månader tillbaka.
– Kön började bli längre efter sommaren, säger Ann-Christine Dahlén, avdelningschef vid socialtjänsten.
Erbjuds bantad version
Det par som just nu vänder sig till kommunen för att få hjälp får inleda familjerådgivning i april. I ett försök att mildra effekterna har kommunen sjösatt en slags nedbantad modell: Ett samtal i taget, ESIT.
Ett sådant samtal kan man få inom några veckor, men utgör inte samma sammanhängande behandling som vanlig familjerådgivning.
– Det är klart att det här kan få konsekvenser där problemen i en relation eskalerar, säger Ann-Christine Dahlén.
Politiker skjuter till pengar?
Socialtjänsten själv medger att familjerådgivningen behöver förstärkas med personal. Frågan är hur ansvariga politiker ställer sig till att anslå mer pengar.
– Jag tänker att vi får titta på det här nästa år, säger Asal Gohari (S), ordförande i socialnämnden.
Klippet: Uppsalaparens förhållanden krisar och kön växer – det tror socialtjänsten ligger bakom