Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kaffe, juice, och olivolja – hör kostforskaren Gita Bergs tips för att hålla nere kostnaderna kring dessa tre vardagsvaror som har blivit dyrare. Foto: Anton Ånell/SVT

Kostforskaren tipsar: Så kan du tänka kring tre dyrare matvaror

Uppdaterad
Publicerad

Matpriserna ökade igen i oktober. Bland vardagsvarorna som har blivit dyrare de senaste åren finns bland annat olivolja, kaffe, och juice. Kostforskaren Gita Berg på Uppsala Universitet reder ut hur konsumenter kan hålla nere priserna kring just dessa varor.

Gita Berg doktorerar vid institutionen för kostvetenskap på Uppsala Universitet. I sin vardag undervisar hon också blivande lärare i hem- och konsumentkunskap vid universitetet.

I sin egen mathandling prioriterar Gita Berg bland annat att handla säsongsbaserat, planera inköpslistorna tydligt, och att handla på rea. Men hon har också ett tips som hon själv menar är ”lite udda”.

– Det är att använda dina sinnen för att minska matsvinnet. Genom att inte titta så blint på bäst före-datumet, utan faktiskt lukta och smaka på maten kan vi märka att mat ofta håller betydligt längre.

Kaffet billigare i oktober

Även om matpriserna överlag gick upp i oktober var det inte alla varor som blev dyrare – till exempel blev kaffe faktiskt billigare. Dock beror den minskade kostnaden högst troligt på att ett visst märke stod för en stor sänkning, enligt den oberoende sajten Matpriskollen. Överlag har kaffepriserna klättrat uppåt de senaste åren.

– Med kaffe bör man köpa på sig när det är kampanj. Idag är det många som får sin koffeinkick från energidrycker som är oerhört dyra – jämfört med dem är kaffe fortfarande rena budgetvaran, säger Gita Berg.

I klippet: Hör kostforskaren Gita Berg om hur konsumenter kan hålla nere kostnaderna för några vardagsvaror som blivit dyrare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.