– Jag hade alla papper klara och alla pengar samlade. Men sen vågade jag inte riktigt ta steget fullt ut, säger Sanna Engström från Håbo. Foto: SVT

Kvinnorna lyfter nyföretagandet

Uppdaterad
Publicerad

Andelen nyföretagare i Sverige ökar igen efter en rejäl dipp häromåret. Och det är kvinnorna som står för hela uppgången, enligt en ny undersökning.

Den årliga undersökningen Global Entrepreneurship Monitor (GEM) visar att entreprenörskapet i Sverige — andelen personer som antingen är engagerade i att starta ett företag eller är ägare/företagsledare i ett bolag som varit verksamt i max 3,5 år — ökade till 7,2 procent 2015 från 6,7 procent året före.

Håboföretagare

Egenföretagaren Sanna Engström i Håbo är en av dem som räknas in i statistiken då hon valde att starta upp en butik för två år sedan.

– Jag hade alla papper klara och alla pengar samlade. Men sen vågade jag inte riktigt ta steget fullt ut, säger hon.

Och just rädsla inför att ta klivit är det fler som känner. I undersökningen som gjorts framkommer det att 7 av 10 ser affärsmöjligher i närmiljö, men bara hälften som tror sig ha förmågan att förverkliga dem. Och det som i slutändan fick Sanna Engström att våga var kommunens stöd.

– Kommunen hjälpte mig. De gav information och så fick jag nystartsstöd. De trodde på mig och sa att jag borde satsa. Det var skönt att ha dem i ryggen, säger hon.

”Fascinerande”

Pontus Braunerhjelm, ledare för den svenska delen av undersökningen och professor vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

– Det där är fascinerande och tyder på att det finns en potentiell pool av entreprenörer som inte riktigt har fått realisera sina idéer än. Man kan förstås inte få in alla de där, men kanske några procent av dem, säger han.

Bland kvinnorna ökade entreprenörskapet med ungefär en procentenhet och särskilt stort var nyföretagandet inom konsumenttjänster, exempelvis så kallade rut-tjänster.

Pontus Braunerhjelm tror att uppgången beror på minskad osäkerhet efter en ”tidvis rätt hätsk” debatt om rut-branscherna inför valet 2014.

– Den skapade en väldig osäkerhet om hur de framtida förutsättningarna såg ut. Och då valde man att inte starta företag, eller kanske avbröt om man hade kommit igång lite lätt. Spelreglerna är inte helt klara i dag heller, men osäkerheten har i alla fall delvis skingrats, säger han.

Minskar bland män

Sverige har den största andelen nyföretagare i Norden och står sig väl i förhållande till andra jämförbara länder, enligt Braunerhjelm. Att nyföretagandet bland män minskar något är mer svårtolkat, enligt Braunerhjelm. Han ser begränsningarna av rot-avdraget och den allmänt förbättrade arbetsmarknaden som tänkbara orsaker.

Håbo-Sannas affärsidé uppkom just från den nämnda närmiljön. Hon hade länge arbetat på huvudkontoret för ett stor matvarukedja, men valde att säga upp sig när hon kände att hon behövde en nystart.

– Jag mådde inte helt bra på det jobbet jag hade. Många tusen hade fått gå och jag kände att jag ville testa något nytt. Min pappa är gammal företagare i Bålsta, och vid den här tiden gick han bort. Han höll på med handikappanpassningar av bilar och även om jag inte kunde bilar så mycket ville jag fortsätta med det spåret, säger Sanna Engström som idag säljer hjälpmedel.

För vidare kunskap

Det starka stödet som Sanna fick från kommunen vill hon nu återgälda. Det gör hon bland annat genom att vara aktiv i företagsfrämjande föreningar i kommunen. Den senaste specifikt inriktad på kvinnors företagande.

– Bland annat är jag med på mässor hållna av kommunen och är där och informerar.

Hennes tid som egenföretagare har varit lärorik och glädjande, även om det bitvis har varit slitit. Vilket hon idag är glad att hon inte visste om.

– I och med att jag visste så lite då hade jag mod, säger hon och skrattar.

Hur ser du på framtiden?

– Den är ljus.

Fakta: Cirka 5 000 intervjuer

Global Entrepreneurship Monitor (GEM) är en årlig, global undersökning som har genomförts sedan 1999.

Rapporten för 2015 bygger på sammanlagt 181 000 intervjuer i 62 länder.

I Sverige har omkring 5 000 slumpvis utvalda personer mellan 18 och 64 år intervjuats.

Källa: GEM, Entreprenörskapsforum

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.