Få skolor gör en tydlig koppling mellan sex och samlevnad och skolans övergripande värdegrundsarbete, visar en ny genomlysning av sex- och samlevnadsundervisningen i grund- och gymnasieskolan, som Skolinspektionen gjort. Det är den första större granskningen sedan 1999.
Sedan 2011 har sex och samlevnad som ämne breddats och tas nu upp i flera olika ämnen, som biologi, naturkunskap, bild, historia, samhällskunskap och religion. Men många lärare är fortfarande osäkra på vad man ska ta upp och hur man ska prata om det.
Allas lika värde
Skolinspektionens bild är att många skolor missar tillfället att koppla undervisningen i sex och samlevnad till det övergripande värdegrundsarbetet, alltså vägledning i allas lika värde och jämställdhet. Rent konkret kan det handla om sådant som porr, homofobi, nedsättande språkbruk och hederskultur. Sexuella trakasserier och övergrepp som elever berättat om i upprop som #tystiklassen och #räckupphanden vittnar om denna brist.
– Eleverna ska ha möjlighet att uttrycka sina åsikter, men skolan måste också förmedla de normer samhället står för, säger Stefanie Luthman, projektledare för granskningen.
Det är vanligt att ungdomar upplever att skolan inte vill prata om dessa frågor på ett informativt sätt. Man kan inte ha ett heteronormativt antagande i skolan, vare sig i undervisningen, vad man väljer att ta upp och hur man lägger fram kunskap, eller i hur man bemöter elever.