Mathias Ahlén sitter i sin rullstol vid en busshållplats.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”I slutändan måste jag kanske se över var jag ska bo” säger Mathias Ahlén. Hör honom berätta om hur han hindras i sin vardag av UL:s riktlinjer. Foto: Lina Yakoub/SVT

Mathias fick inte åka med bussen – på grund av sin elrullstol

Uppdaterad
Publicerad

Varje dag blir ett lotteri för Mathias Ahlén, som allt som oftast blir nekad att stiga ombord på UL-bussarna på grund av sin elrullstol – trots att han enligt bestämmelserna borde ha rätt till det.

– Det sänker livskvaliteten och gör mig begränsad. Jag kan inte vara självständig, säger han.

Mathias Ahlén bor i Gimo och pendlar med buss och tåg för att ta sig till sin praktik och arbete vid Arlanda. Men när resvägen stoppas redan i bussdörren vänds dagen upp och ned.

– Jag tror inte att busschaufförerna har kunskap om dagens moderna hjälpmedel, och istället följer det som står på ett papper. Men informationen på papperet är felaktig, säger han.

Han berättar att han nekats att gå ombord sedan de nya riktlinjerna kom.

Nya regler från UL

Papperet i fråga är ett informationsblad med restriktioner och bestämmelser gällande elrullstolar på UL-bussarna. Informationsbladet delades ut till alla busschaufförer på UL i slutet av mars.

Problemet med bestämmelserna är enligt Mathias Ahlén inte bara att de är diskriminerade, utan även ologiska.

– På hemsidan likställer de mitt medicinska hjälpmedel med en elscooter, bara för att påhängsdelen har ett styre – men det kan jag ju lyfta av.

Vidtar åtgärder

Region Uppsalas trafikchef Daniel Jäderland berättar att han inte kände till rutinerna innan SVT:s intervju.

– Jag har själv inte läst dem, men enligt bestämmelserna borde Mathias få gå på. Vi kommer att utreda detta, säger han.

Borde man bli bättre på att informera busschaufförer om olika medicinska hjälpmedel?

Ja, det verkar vara något vi måste jobba med. Det kommer nya modeller av olika hjälpmedel, och då måste vi uppdatera regler i takt med det.

Efter intervjun får SVT ett telefonsamtal från Daniel Jäderland, som berättar att man återkallat restriktionerna och kallat till ett internt möte för att utreda frågan.

I klippet: Hör regionens trafikchef reagera på bestämmelserna – och motargumenten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.