Första tåget på nya dubbelspåret

Nu går tågen på dubbla spår

Höjd säkerhet, bättre miljö och en ökad kapacitet. Det hoppas Trafikverket på när nu dubbelspåret i Gamla Uppsala är invigt.

Redan i maj invigdes den nya tågtunneln i ”Gamlis”, men då var bara ett spår öppet.

LÄS MER: Första tåget i tunneln under Gamla Uppsala

I dag invigde Trafikverket även ett andra spår, och dubbelspåret är därmed i full drift.

Projektet har hållit på i flera års tid.

– Något man kan lära sig är att det här med nya järnvägsspår, det tar tid. Så nu måste vi kavla upp ärmarna för nästa satsning – fyrspårssatsningen till Stockholm, sade landshövding Göran Enander, som var en av invigningstalarna.

Det nya dubbelspåret ska ge ökad säkrhet, bättre miljö och ökar kapaciteten på sträckan från åtta till 24 tåg i timmen.

Invigningsceremoni vid skolan

Jörgen Johansson

Ett hundratal åskådare hade tagit sig till Gamla Uppsala skola, där invigningsceremonin hölls.

– Jag tycker det här är intressant, många slipper ju nu stå vid järnvägsbomamrna och vänta. Och dessutom så gör dubbelspåret att det blir färre tågförseningar, sa Jörgen Johansson, som var en av besökarna.

Det nya dubbelspåret är fyra kilometer långt och en del av den så kallade Ostkustbanan. Dubbelspåret är en av de åtgärder som vidtas för att Citybanan i Stockholm ska nå sin fulla effekt.

Nedspårets första tåg

Det nya spåret heter Nedspåret och används för tåg som kommer norrifrån och ska in till Uppsala.

Klockan 15.53 rullade det första tåget på det nya spåret (se klippet ovan), ett tåg som varit uppställt i Storvreta under helgen.

– Det skulle in till stationen i Uppsala och tas i trafik, säger Susanne Rundström, kommunikationsansvarig på Trafikverket.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer