Hit men inte längre. Nu vill kommunen lägga en plan för en gång- och cykelväg från Klastorp till Ulva. Foto: SVT

Ny detaljplan kan få snurr på cykelvägen till Ulva

Uppdaterad
Publicerad

Nu finns förslag framme om att detaljplanelägga för en cykelväg mellan Klastorp och Ulva. Det är kommunens senaste grepp för att få igenom en cykelväg till det populära utflyktsmålet vid Fyrisån.

Förslaget finns med på plan- och byggnadsnämndens möte nu i veckan och målet att är att bygga färdigt cykelvägen som i dag slutar vid Klastorp.

”Länken kommer att öka möjligheten att pendla med cykel mellan Uppsala och Bälinge samt fungera som ett rekreationsstråk och tillgängliggöra besöksmålet Ulva kvarn”, står det i handlingen.

– Cykelväg till Ulva sätter punkt för en långbänk, säger Erik Pelling (S), ordförande i plan- och byggnadsnämnden. Efter att medlingsförsök gått i stå väljer nu kommunen en formell planprocess med en ”tydlig väg

Erik Pelling (S), ordförande i plan- och byggnadsnämnden. Foto: Uppsala kommun

framåt”.

Lång dags färd mot cykelväg

Det finns dokument på att boende i Bälinge redan på 1990-talet började trycka på för en cykelväg, och i januari 1999 fick tekniska beställarnämnden i uppdrag att planera för en cykelväg till Bälinge via Ulva.

20 år senare har gång- och cykelvägen kommit halvvägs. Försvarsmakten har satt stopp för planerna att dra vägen vidare längs med ån med tanke på landningsbanornas placering på Ärna. Även andra markägare har motsatt sig cykelvägen.

Rätt att lösa in marken

Den tänkta sträckningen går över 20 fastigheter, och kommunen är inte markägare i området. Men genom att ”planlägga allmän plats med kommunalt huvudmannaskap har kommunen rätt, enligt plan- och bygglagen, att lösa in marken”, står det i handlingen som alltså ska behandlas av plan- och byggnadsnämnden på torsdag

– Vi har majoritet för det här förslaget, och jag hoppas att vi får alla med oss på det här, säger Erik Pelling.

”Lyxcykelbana”

En som är starkt emot cykelvägen längst med ån är Eva Ringmar-Cederberg som har mark i området och bor längst med länsväg 272. Hon tycker att det är fel att anlägga en ”lyxcykelbana” innan det finns en cykelväg för boende längs med trafikerade länsväg 272.

– Den här cykelvägen gagnar inte boende i Börje, Åkerby och Jumkil. Boende här kommer att fortsättar att åka bil, för det är inte säkert att cykla längst med länsväg 272.

Eva Ringmar-Cederberg är starkt emot en cykelväg längs med Fyrisån. Hon anser inte att boende på landsbygden gynnas. Foto: SVT

Vad är det för cykelväg du vill ha?

– En liknande som finns ut mot Vänge och Jälla, som går parallellt med väg 272.

Erik Pelling säger att en cykelväg längs med väg 272 är önskvärt, men att det är Trafikverkets prioriteringar som gäller här.

– Vi kommer att göra en dragning ner från Brobykorset. På så sätt kan boende snedda ner mot cykelvägen längs ån.

I förslaget finns en skrivning om att cykelvägen ska läggas så att ingreppet blir så litet som möjligt och att det inte blir svårare att bruka jorden. Om planprocessen går stadigt framåt hoppas kommunnen kunna klubba den 2020.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.