De flesta dödsolyckor på cykeln sker i krock med andra fordon. Foto: Kid Svedberg/SVT

25 personer omkommer årligen i cykelolyckor

Uppdaterad
Publicerad

Alkohol, mörker och tveksamhet om väjningsplikten orsakar flest dödsfall bland cyklister. Det visar en ny studie som gjorts av Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Allt fler använder cykeln som transportmedel i första hand men många glömmer, eller struntar i cykelhjälmen, vilket resulterar i ett stort antal dödsolyckor varje år. En ny rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VI) visar att det varje år dör i genomsnitt 25 cyklister i trafiken i Sverige.

(VI) menar att faran bland annat är stor vid korsningar och det håller Björn Engström, ordförande för cykelfrämjandet i Uppsala, med om.

– Korsningar är det svåra, då kommer man lätt i kontakt med bilar som korsar.

Flest dödsolyckor med fordon

De flesta dödsolyckor på cykeln sker i krock med andra fordon.

– Krockar med bussar är en vanlig dödsorsak. Hinder i cykelbanan som dålig snöröjning eller grus ger oftast upphov till skador men man dör sällan av dessa typer av olyckor.

– Jag tycker att man bör ha hjälm på sig när man cyklar – krockar men med bilar är det störst risk för skallskador.

”Störst går först”

Forskarna har analyserat 270 dödsfall kopplade till cykelolyckor mellan 2005 och 2015. I 82 procent av dödsfallen har cyklisterna drabbats av allvarliga skallskador och i  drygt 17 procent av fallen hade cyklisterna använt cykelhjälm.

Det man ska tänka på i trafiken är att störst går först, enligt Björn Engström.

– Läs av trafiken, hålla dig till cykelbanan, använd lyse, cykelhjälm och låt alltid bilarna gå först, man kan inte lita på att bilisterna ger en företräde.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.