Allt fler använder cykeln som transportmedel i första hand men många glömmer, eller struntar i cykelhjälmen, vilket resulterar i ett stort antal dödsolyckor varje år. En ny rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VI) visar att det varje år dör i genomsnitt 25 cyklister i trafiken i Sverige.
(VI) menar att faran bland annat är stor vid korsningar och det håller Björn Engström, ordförande för cykelfrämjandet i Uppsala, med om.
– Korsningar är det svåra, då kommer man lätt i kontakt med bilar som korsar.
Flest dödsolyckor med fordon
De flesta dödsolyckor på cykeln sker i krock med andra fordon.
– Krockar med bussar är en vanlig dödsorsak. Hinder i cykelbanan som dålig snöröjning eller grus ger oftast upphov till skador men man dör sällan av dessa typer av olyckor.
– Jag tycker att man bör ha hjälm på sig när man cyklar – krockar men med bilar är det störst risk för skallskador.
”Störst går först”
Forskarna har analyserat 270 dödsfall kopplade till cykelolyckor mellan 2005 och 2015. I 82 procent av dödsfallen har cyklisterna drabbats av allvarliga skallskador och i drygt 17 procent av fallen hade cyklisterna använt cykelhjälm.
Det man ska tänka på i trafiken är att störst går först, enligt Björn Engström.
– Läs av trafiken, hålla dig till cykelbanan, använd lyse, cykelhjälm och låt alltid bilarna gå först, man kan inte lita på att bilisterna ger en företräde.