Foto: TT/Privat

Potthål kan bli ett ökande problem i framtiden

Uppdaterad
Publicerad

Vägarna i östra Mellansverige har tagit mycket stryk under vintern på grund av många temperaturväxlingar. Men Trafikverket har redan i dag knappa resurser för underhåll av vägarna och problemen kan komma att bli värre framöver.

– Vi mäktar inte med att underhålla i den omfattning vi skulle önska. Vi släpar efter hela tiden, säger Gunnar Dryselius som är projektledare för belagd väg på Trafikverket i Region Öst där Uppsala, Västmanlands, Södermanlands, Örebro och Östergötlands län ingår.

Den senaste vintern har temperaturen växlat mycket kring nollan, vilket har orsakat ovanligt många så kallade frys-tö-skador på vägarna i stora delar av Mellansverige.

– Ja det är nog 50 procent mer än vanligt. Även Stockholms län har haft stora problem, säger Gunnar Dryselius.

35 miljoner kronor

Under ett normalår går ungefär 35 miljoner kronor åt för akuta reparationer av potthål och sprickor i Region Öst. I år skulle den summan kunna bli dubbelt så hög, men det vet man först då alla fakturor från entreprenörerna har kommit in.

Eftersom vägunderhållet är eftersatt förvärras skadorna ytterligare. SMHI förutspår att vintrar med temperaturväxlingar runt nollan kommer att öka i framtiden i mellersta och norra Sverige, vilket alltså kan innebära mer lagningsjobb för de som underhåller vägarna. Trafikverket ansvarar för statliga vägar och de kommunala av respektive kommun.

– Ja det är ett rimligt antagande. Det är ju kämpigt, säger Gunnar Dryselius.

Hur rustar sig Trafikverket för det?

– Det är nånting som Trafikverket centralt får ta en fundering på hur man ska tackla en sån förändring i klimatbiten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.